Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

WPP går som tåget

Publicerad: 1 Mars 2012, 12:57

WPP-bossen Sir Martin Sorrell.

Foto: Pontus Höök.

WPP ökar utdelningen med hela 40 procent efter att ha gjort ett starkt 2011. En starkt bidragande orsak är att man räknar med extra uppsving i med att det är OS i London i år, presidentval i USA och fotbolls-EM.


Ämnen i artikeln:

Financial TimesGroupMJWTOgilvyWPP

WPP har ökat vinsten före skatt till 1 miljard pund, vilket innebär en ökning med 18 procent i förhållande till 2010.

Stark tillväxt i Asien-Stilla Havs-regionen samt Latinamerika har varit starkt bidragande orsaker, enligt Financial Times.

WPP  äger internationella byråer som Ogilvy & Mather, JWT och GroupM och  det positiva resultatet gör nu att man utökar utdelningen med 38  procent till 24,6 pence per aktie, enligt Financial Times.

WPP  redovisade också en stark omsättningstillväxt från 9,3 miljarder pund  2010 till 10 miljarder pund under 2011 trots den ekonomiska turbulensen i  såväl Europa som Nordamerika.

WPP ser också ljust på framtiden.

Gruppens  vd, Sir Martin Sorrell, räknar med att gruppen ska öka intäkterna med  3-4 miljarder dollar i samband med det amerikanska presidentvalet.

WPP  har också ökat anställda med 10 procent från 100 000-110 000 under  förra året, exklusive frilansare och andra samarbetspartners.

Utökningen  av antalet anställda har skett för att bana väg för ytterligare  expansion under 2011.

WPP har också köpt 30-talet bolag eller  divisioner under det gångna året, vilket bland annat inkluderar det  Washington-baserade kommunikationsbolaget Glover Park Group.

Just det bolaget har varit rådgivare till Rupert Murdochs NewsCorp i samband med avlyssningsskandalen.

Financial Times uppger också att WPP:s förvärvsstrategi fortsatt in på 2012 med hela 10 affärer som har annonserats än så länge.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.