Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 20 april 2011, 07:42
Reklamjätten WPP köper Scholz & Friends tyska moderbolag.
Det betyder troligtvis att byråns samarbete med Lowe avbryts.
WPP, världens största reklam- och mediebyråkoncern, känner av uppgång på den tyska marknaden. Därför slår man till och köper den tyska koncernen Commarco med 1200 anställda och omsättning på 1,3 miljarder kronor. Förutom Scholz & Friends ingår byråer som deepblue, gkk DialogGroup och United Visions Commarco.
Scholz & Friends som är ledande reklambyrå i Tyskland har haft fler olika ägare de senaste åren. Just nu har man ett samarbete med IPGs Lowe Deutschland.
– I väntan på att affären godkänns av myndigheter ska vi diskutera med kollegorna på Scholz & Friends om framtiden, säger en talesperson på Lowe.
I höstas fick Scholz & Friends storkunden Opel. Hur det går med WPP som ägare är ännu oklart. WPP-byråerna Ogilvy och JWT jobbar i dag med Ford.