Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

WPP öppnar på Kuba – som första globala nätverk

Publicerad: 2 juli 2015, 10:56

Havanna öppnar upp sig för globala företag. Foto: Colourbox.

Kommunistiska Kuba har länge varit ett stängt land för globala företag. Men sedan de närmat sig USA väljer nu det internationella reklambyrånätverket WPP att etablera sig i landet.


Ämnen i artikeln:

Sir Martin SorrellWPP

I december förra året närmade sig USA och Kuba varandra i ett historiskt beslut. Efter mer än femtio år av embargo upphävdes vissa restriktioner och ekonomiska sanktioner, vilket har gjort det lättare för internationella bolag att närma sig den tidigare så stängda marknaden.

I dag meddelar WPP att de som första globla nätverk öppnar kontor i landets huvudstad Havanna. Kuba blir därmed en del av deras Latinamerikanska närvaro som omsätter cirka 1,6 miljarder dollar.

"WPP jobbar på att kunna erbjuda sina internationella kunder strategisk rådgivning kring det institutionella- och ekonomiska klimatet på Kuba, liksom rådgivning kring ett eventuellt intåg på marknaden med varumärkeskännedom i landet. På de här områdena jobbar WPP tillsammans med lokala företag, också för att marknadsföra varor och tjänster som skapas på Kuba" skriver de i ett uttalande.

WPP is working to provide its international clients with strategic counsel on the institutional and economic environment in Cuba, as well as advice and guidance in planning for eventual Cuba market entry and brand visibility on the island nation. In these areas WPP is to deliver its services in collaboration with front-rank local companies, also to promote foreign projection of the products and services generated from Cuba.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Sir Martin SorrellWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.