Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

WPP överger Bates

Publicerad: 10 december 2014, 12:33

Sir Martin Sorrell, vd för WPP.

Foto: Pontus Höök.

WPP drar sig ur den norska reklambyråmarknaden. Nätverket vill lämna sitt ägarskap av den klassiska reklambyrån Bates, som nu hotas av nedläggning.


Ämnen i artikeln:

Martin SorrellWPP

I en intervju med Resumé 2011 sade WPP-grundaren sir Martin Sorrell:  
– Skandinavien är nätverkens kyrkogård.  

Hans ord understryks nu ytterligare sedan norska Dagens Næringsliv i helgen avslöjade att WPP är på väg att dra sig ur den norska reklambyråmarknaden. Det är tredje gången gillt som en norsk WPP-byrå avvecklas, och den här gången är gäller det anrika Bates som i fjol gick med förlust.

Enligt uppgift till Kampanje var Roy Erik Hansen, chef för Bates-gruppen som också inkluderar designbyrån Tangram Design, i London över helgen för att försöka köpa loss de båda byråerna av nätverket. Men hans förslag fick kalla handen.
– Jag har varit i förhandlingar med WPP om att ledning och medarbetare vill ta över hela byrågruppen. Det har inte WPP velat, säger han till tidningen.

Vad som kommer att ske med Bates är i dagsläget ovisst. Enligt Kampanjes uppgifter kommer byrån att avvecklas under våren.
– Bates har kontrakt med ett halvårs uppsägningstid med de flesta av sina kunder, det vill säga fram till sommaren. Dessa kontrakt kommer att bli uppfyllda, säger Roy Erik Hansen till Kampanje.

I ett mejlsvar till Resumé säger Martin Sorrell att någon liknande nedläggning i Sverige inte är aktuell.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Martin SorrellWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News