Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

WPP pumpar in pengar i Sydamerikansk digitaljätte

Publicerad: 2 januari 2013, 23:09

Sir. Martin Sorrell

Foto: Pontus Höök

WPP-nätverket blir samarbetspartner med konsultjätten Globant för att stärka sin digitala kapacitet på den snabbväxande Latinamerikanska marknaden. WPP kommer att investera 70 miljoner dollar i bolaget.


Ämnen i artikeln:

Sir Martin SorrellWPP

Världens ledande kommunikationsnätverk, brittiska WPP blir delägare i Globant S.A., med 20 procent. Globant är en växande och världsomspännande aktör med både teknisk expertis och kreativ kompetens. Byrån utvecklar på egen hand mjukvaror som används i globala kampanjer.

Med huvudkontor i Buenos Aires har Globant 2700 anställda bestående av ingenjörer, reklamkreatörer och designers på 21 kontor  i 14 städer. Verksamheten sträcker sig från Argentina, Brasilien, Uruguay, Colombia, USA och Storbritannien.

Bolagets profil är unik så till vida att man erbjuder kunderna både infrastruktur och teknisk support för digitala reklamkampanjer, kombinerat med kompetens inom kreativitet och design.

Globants nettomsättning för 2011 landade på 90 miljoner dollar. Första halvåret 2012 uppgick omsättningen till närmare 57 miljoner dollar netto. Tillgångarna för Globant uppmättes till 69 miljoner dollar fram till 30 Juni 2012. WPP kommer att investera omkring 70 miljoner dollar i enighet med avtalet.

– Löpande vill kunder ha bättre samordning mellan IT- och marknadsavdelningen, mellan informationscheferna och marknadscheferna. Det är många konsultverksamheter eller digitala byråer som är experter inom ett område. Få, om ens någon, göra både och och ännu färre kan integrera genuin teknisk och kreativ kompetens globalt på samma sätt som Globant. Samarbetet med Globant kommer ge våra bolag bättre möjligheter att hjälpa sina kunder med insikt och spets. Den digitala marknadsföringen kommer att kunna bli effektiv i båda ändarna, säger WPP-chefen sir Martin Sorrell i ett pressmeddelande.

Globant har erfarenhet att med digitala kampanjer både mobilt, genom gamification, sociala medier, cloud computing, större webbkampanjer och e-handel. Globants kunder inkluderar American Express, JP Morgan Chase & Co., LinkedIn, Electronic Arts, Google, Coca-Cola, National Geographic, Zynga och Sabre Holdings, liksom flera av WPP:s bolag – JWT, Young & Rubicam, Grey, GroupM och Kantar.

– Våra nyckelkompetenser gör det möjligt för oss att leverera innovativa lösningar till våra kunder och adderar värde till deras strävan efter att nå kunderna digitalt. Vi är fokuserade på att fullfölja den tekniska kurvan, vilket gör oss till rätt partner för företag som vill nå kosumenten globalt, säger Globants vd and och medgrundare Martin Migoya i en kommentar och fortsätter:

– Vi är extremt stolta att släppa in WPP i vår familj. Deras stöd kommer hjälpa oss att nå målet att bli en av de mest innovativa utvecklarna av mjukvara i världen.

Med investeringen fortsätter WPP sin strategi att inrikta sig på snabbväxande marknader som står för teknologi till kommunikationsbranschen. Under 2012 genomförde WPP 25 transaktioner med företag på både snabbväxande marknader och sektorer.

WPP:s globala intäkter är budgeterade till 6 miljarder dollar för 2013, vilket utgör 33 procent av den totala omsättningen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sir Martin SorrellWPP

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.