Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 26 november 2018, 14:32
WPP:s vd Mark read.
Foto: Pressbild
WPP slår ihop J. Walter Thompson, världens äldsta reklambyrå, med den datadrivna byrån Wunderman.
Tidigare i år meddelade WPP:s nya vd Mark Read att byråerna VML och Y&R skulle komma att slås ihop, och nu meddelar världens största byrånätverk att ytterligare en traditionell reklambyrå slås ihop med en mer datadriven verksamhet.
Den här gången är det de två jättebyråerna J. Walter Thompson och Wundermann. Sedan Sir Martin Sorrell tidigare i år lämnade WPP har Wunderman seglat upp som en av byrånätverkets mest prioriterade. J. Walter Thompson, som grundades för 150 år sedan, är världens äldsta reklambyrå och var bland annat med och tog fram kampanjerna för den klassiska T-forden. Wunderman, som från början inriktade sig på direktmarknadsföring, har de senaste tio åren fokuserat alltmer på dataanalys, varumärkesstrategi och e-handel. Wunderman leddes tidigare av Mark Read.
Den nya byrån kommer att kallas Wunderman Thompson och ha cirka 20 000 anställda på 200 kontor i 90 olika länder.
– För att åstadkomma riktig transformation behöver våra klienter inspiration och vägledning grundlagd i data. Det känns fantastiskt att kunna erbjuda det på en och samma byrå. Wunderman Thompson erbjuder exakt det våra kunder efterfrågar: briljant kreativitet, expertkunskap inom data och en hög teknologisk kompetens, säger Tamara Ingram, global vd på JWT, i ett pressmeddelande.