Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

WPP sparkar 3600 till

Publicerad: 5 maj 2009, 05:06

Reklamgiganten WPP tvingas göra sig av med ytterligare 3600 anställda för att minska sina kostnader. Och nu letar styrelsen efter en ersättare till koncernchefen och grundaren Sir Martin Sorrell.


Martin Sorrell, 64 år.

Förra veckans kvartalsrapport från de stora reklam- och kommunikationskoncernerna avslöjade att både vinster och intäkter rasade under första kvartalet.

I brittiska WPP ingår byråer som Ogilvy, Burson-Marsteller och Mediacom. Vid kvartalsrapporten medgav koncernchefen Martin Sorrell att han räknar med att intäkterna kommer falla med 5 procent under 2009 vilket är dubbelt så mycket som han trodde i februari.
WPP bedöms affärsmässigt ligga bättre till än de andra kommunikationskoncernerna men lider av en stor skuldbörda efter förra årets köp av marknadsundersökningsföretaget TNS.

Nu har både banken Morgan Stanley och Standard & Poors sänkt utsikterna för WPP

Därför måste företaget agera för att bromsa kursfallet för WPP-aktien.

I år har WPP minskat antalet anställda med 3600 men den försämrade ekonomin tvingar koncernen att göra en lika stor neddragning till fram till halvårsskiftet. Huvudsakligen är det USA och Europa som drabbas av nedskärningarna. Asien och Sydamerika är fortfarande framgångsrika och där förväntas man öka antalet anställda. Totalt ska personalstyrkan ned till 106 000 anställda över hela världen.

I WPPs årsredovisningen för 2008 som kom i förra veckan framgår det att styrelsen nu har börjat leta efter en ersättare till 64-årige Martin Sorrell, koncernchefen och grundaren som lett företaget i snart 25 år. Personer både inom och utanför WPP är tänkbara ersättare.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.