Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Wrestlers ska sälja Ikeas garderober

Publicerad: 11 Juli 2008, 08:01

I 2007 års Gunn report rankades F&B:s kampanj ”Kom in i garderoben” för Ikea som den näst bästa interaktiva kampanjen efter Nikes. Nu kommer uppföljningen. Denna gång kan besökarna själva skapa musik på sajten och få yuppies och wrestlingsklädda ungdomar att dansa i Ikeas olika rum.


”Kom in i garderoben”, som startade i måndags, har liksom i den tidigare kampanjen fokus på webb och interaktivitet. Målet är att visa upp Ikeas bredd och vilka funktioner produkterna kan få i olika rum.

– Med den här kampanjen började vi i en annan ände. Först gjorde vi sajten och sedan gjorde vi reklamfilmen utifrån det materialet, säger Mathias Appelblad, webb director på F&B.

Har ni jobbat mycket så tidigare?
– Vi har gjort det i lite varierande grad flera gånger men det här var första gången vi gjorde det helt fullt ut.

Kampanjen kommer att synas i tv, internet och i magasin. Allt material utgår från webben.
– I den här kampanjen ökar vi interaktiviteten. Besökarna kan till exempel spela olika låtar i de olika rummen och ladda upp sin egen musik. Sedan kan de få karaktärerna att dansa till just den musiken i rummen, säger Appelblad.

Totalt har F&B tagit fram fem rum med olika karaktärer i varje.
– I det ena rummet finns ett gaypar i likadana kläder. Vi har tänkt oss att de befinner sig i en liten lägenhet i Manhattans eller Londons yuppiekvarter. I ett annat rum finns en lite äldre excentrisk dam som har ett förhållande med en man i en romantisk miljö. Sedan finns det en rysk ballerina, några ungdomar som är helt inne på amerikansk fribrottning och en familj med flyganknytningar.

Sajten lanseras med hjälp av en massiv bannerkampanj under tre veckor. Detta backas upp av en reklamfilm.

Kommer den här kampanjen att gå lika bra som den förra?
– Ja, det finns absolut förutsättningar för det. Nu har den haft premiär i Sverige men det finns redan andra marknader som har hört av sig och varit intresserade av att eventuellt köra kampanjen, säger Mathias Appelblad.

Kampanjen är framtagen i samarbete med produktionsbolaget Chamdin & Stöhr Film. Kokokaka har producerat sajten.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.