Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

WWF lanserar nytt Youtube-koncept för att stoppa utrotningen

Publicerad: 16 September 2019, 11:30

Världsnaturfonden WWF kickar igång en stor höstkampanj som uppmärksammar den snabba förlusten av djur och natur. Inom kampanjen lanserar organisationen ett nytt koncept på Youtube där tittarna varje vecka får chans att lära sig något nytt om hållbarhet, djur och miljö.


Ämnen i artikeln:

WWFReklamYoutube

Världsnaturfonden WWF vill att frågan om biologisk mångfald ska behandlas med samma angelägenhet som klimatfrågan. För att komma dit måste allmänhet, företag och politiker förstå vilka hoten mot biologisk mångfald är och vilka konsekvenserna blir när djur och natur försvinner eller trycks undan. Detta kommer WWF:s stora höstkampanj "En levande planet", som lanseras under måndagen, att uppmärksamma.

Ett tiotal "Världshjältar" kommer bland annat att engagera sig i kampanjen helt utan ekonomisk ersättning, för att sprida budskapet om förlusten av biologisk mångfald och vara med och driva insamling till naturvård. Några av Världshjältarna är influencers som Therese Zätterqvist, Sabina Deciree, Minimalisterna Elisabeth Byström & Johan Ernfors och Emma Sundh medgrundare till Klimatklubben, samt dykaren och WWF-ambassadören Annelie Pompe.

LÄS MER: "WWF lanserar digital plattform signerad Triggerfish"

När kampanjen startar kommer WWF att lansera ett nytt koncept på Youtube: "WWF TV". Organisationen publicerar ett nytt avsnitt i veckan där tittarna kommer att få lära sig något nytt om hållbarhet, djur och miljö. WWF kommer att besvara vanliga och ovanliga frågor, krossa myter och ge tips om hur vi alla kan göra skillnad för planeten i vardagen.

– Trycket på naturresurserna ökar konstant. Vi vill ge allmänheten en bredare och djupare kunskap om den snabba förlusten av biologisk mångfald och skapa ett paradigmskifte kring beteende och agerande för att vända trenden, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef WWF, i ett pressmeddelande.

Kampanjen pågår från 16 september till 31 december och kommer synas brett i allt från TV-reklam på bland annat TV4, i onlineannonser på Facebook, Instagram och Youtube, samt printannonser i dagspress och på SJ:s tåg.

Kampanjfakta:
Kampanjnamn: En levande planet
Art director: Jenny Lundell, Brandline
Copy: Sofia Mårtensson, Brandline
Digital tillväxtbyrå: Heep
Webbyrå: Brandline
WWF: Jenny Sjöberg, Lina Karanikas, Torbjörn Hegedüs med flera.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

WWFReklamYoutube

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.