Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

WWF vill väcka liv i Östersjön – tar hjälp av influencers

Publicerad: 7 Maj 2018, 11:24

Foto: Pressbild

Lisbeth Larsson, WWF: "Vi har arbetat med influencers tidigare och tycker att det är ett bra sätt att nå ut till andra målgrupper".


Ämnen i artikeln:

InfluencerWWFReklamKampanj

När WWF i dagarna lanserar sin nya kampanj "Väck liv i Östersjön", vill de engagera det svenska folket. Genom konkreta förslag vill de utmana politiker att ta ställning och väcka debatt kring Östersjöns öde.

– Vi tycker att man behöver göra någonting. Det får inte fortgå. Politiker behöver agera och människor behöver få uppmärksamhet. Vissa problem är synliga, andra inte, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF, till Resumé.

Algblomning är ett exempel på en synlig åkomma, medan de döda bottnarna är svårare att överblicka. Som fiskare går det att se på fiskarna om de mår bra genom mängden fångst och fiskarnas längd.

Nu hoppas Lisbeth Larsson att den nya kampanjen ska ge kraft och att svenskarna ska förstå Östersjöns allvarliga situation.

– Det handlar om att engagera. Vi vill trycka på politiker och verkligen få till en kraft där politiska frågor som övergödning, överfiske och föroreningar diskuteras. Våra politiker måste våga trycka på andra politiker. Det är en internationell fråga och vi vill få upp den på dagordningen.

Till sin hjälp har man tagit in influencers som Clara Lidström och Therese Zätterqvist samt artisten Magnus Carlsson.

– Vi har arbetat med influensers tidigare och tycker att det är ett bra sätt att nå ut till andra målgrupper. Då når vi ut bredare än vad WWF normalt skulle ha gjort. Det gör att vi kan få till ett bra engagemange, så andra målgrupper än bara de redan frälsta får ta del av budskapet. Vi vill ha en trovärdighet och vet att det här är personer som är engagerade i miljö och naturfrågor.

WWF har inlett ett samarbete med den digitala tillväxtbyrån Searchmint och "Väck liv i Östersjön" blir startskottet i detta arbete. Kanaler som kommer att användas är främst digitala medier, media/PR, print, radio, möten med politiker och event.

Kampanjen pågår från och med maj till augusti.

Teamet på WWF
Kommunikation:
Nina Schmieder, Therese Wåtz, Elin Dunås, Erika Reje
Insamling:
Jenny Sjöberg Milo Schöldtz
Naturvård:
Inger Näslund, Anders Alm

Se introfilm till kampanjen nedan:

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

InfluencerWWFReklamKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.