Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Yes, där satt den!

Publicerad: 2 februari 2011, 11:44

Rena rama krossen. Diskmedlet Yes är Sveriges mest omtyckta varumärke – igen.


Yes vinner båda kategorierna i ISI Wissings årliga undersökning – både Mest omtyckta varumärket och Mest nöjda kunder 2010.

”Värderingsindex räknas fram från en femgradig skala (mycket bra till mycket dålig) men de snälla/osäkra/veliga som svarar ganska bra räknas bara till hälften. Mest nöjda kunder bygger på de största  kundnöjdhetstalen – dvs. som är mest omtyckt bland sina respektive kunder”, meddelar ISI Wissing.

920 varumärken ingår i indersökningen.

”Vi kan tydligt se hur värderingen av varumärket ökar bland de som har sett reklam för märket – både bland de extremt starka varumärken och bland mindre starka varumärken. Det kan vara svårt att avgöra vad som är orsak och verkan när det gäller samband mellan värdering och reklamerinran. Det relativt  starka sambandet indikerar att reklamen för många varumärken har haft en direkt eller indirekt effekt i arbetet med att bygga varumärket.

Men det finns också stora välkända annonsörer som har lägre omdömen bland de som har sett reklamen jämfört med dom som inte har sett den. Det visar att reklamen måste vara bra ur mottagarens synvinkel och påverka målgruppen på rätt sätt, annars kan den göra mer skada än nytta”, analyserar ISI Wissing.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.