Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Youtube-succén stoppas

Publicerad: 23 april 2010, 11:37

Youtube har tagit bort parodierna med Hitler från tyska filmen Undergången efter uppmaning från filmbolaget Constantin Films.
Ett beslut som nu får hård kritik.


Adolf Hitler har gormat på Youtube om att han blivit utslängd från Xbox Live, om Michael Jacksons död, om att fotbollslaget Burnley slagit Chelsea, om att han blir parodi på Youtube och till och med om svenska reklambyråer som hoppat av reklamallsvenskan.

Det har blivit ett populärkulturellt fenomen men nu är det slut på parodierna där scener från filmen Undergången med Bruno Gantz som Hitler får nya textremsor.

Filmdistributören Constantin Films har krävt att Youtube stoppar parodierna. De äldre klippen finns kvar men alla nya stoppas av Youtube.
– Å ena sidan är vi stolta över att filmen har så många fans och folk använder den för parodi. Å andra sidan försöker vi att skydda konstnärerna, säger Martin Moszkowicz, filmchef på Constantin till BBC.

Men konstnärerna är inte inne på samma linje. Oliver Hirschbiegel som regisserade Undergången har inga större problem med parodierna.
– Om jag bara får royalty så blir jag ännu gladare, sa han tidigare i år.

Electronic Frontier Foundations sajt påpekar man att Youtubes agerande är tvivelaktigt utifrån amerikansk copyrightlagar som tillåter begränsad användning av andras konstnärliga arbete med syfte att göra, bland annat, satir eller konst.

Spelsajten Gamesbrief är inte så juridisk i sin kritik utan ställer frågan om Constantin är världens mest korkade företag.

Om Constantin hade varit lite smarta, menar Gamesbrief, hade man kunnat göra bra affärer på parodierna.

Constantin borde alltså:
• Öppnat en egen Youtubekanal där alla parodierna samlats och sålt originalfilmen via länkar till Amazon.
• Krävt del av Youtubes intäkter på parodierna.
• Byggt en Facebookgrupp med parodierna där Constantin kunde marknadsföra sina andra och kommande filmer gratis.
• Bygget en egen sajt för parodierna med återkommande tävlingar om bästa parodi med Oliver Hirschbiegel som domare.

På så sätt hade Constantin fått mycket goodwill och mängder med gratis reklam. I stället har Constantin blivit en firma från Frankfurt som gjort livet tråkigare på Youtube.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.