Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 3 oktober 2014, 08:18
Vigor Sörman, Splay.
Den snabba förändringen i unga personers medievanor har lett till att Halebop ska använda så kallade "Youmericals" - reklamfilmer med Youtube-stjärnor från Splays nätverk
Upplägget innebär att Youtube-profilerna både ska skapa och spela huvudroller i filmerna.
- Det nya medielandskapet, där det traditionella tv-tittande hos unga nu går ner extremt, gör att vi måste hitta både nya plattformar och enklare produktioner, säger Karin Rosell, marknadschef på Halebop i en kommentar.
Det framgår dock inte vilka Youtbe-stjärnor som ska skapa "Youmericals" för Halebop, men samarbetet löper i alla fall fram till årsskiftet – Splay definierar en Youmercial som en reklamfilm som är framtagen för Youtube och där man använder Youtube-stjärnor för att producera filmen.
- Halebop är ett modernt och modigt varumärke. Genom att ge våra stjärnor förtroendet att skapa reklamfilmerna så kommer budskapet att skräddarsys efter tittarna på ett unikt sätt, säger Vigor Sörman, grundare och vd för Splay i kommentar.
Samarbetet inleds i anslutning till Splay Day – på lördag.
Karl-Johan Byttner