Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Zara Larsson uppmanar till mer sex i ny kondomkampanj

Publicerad: 5 november 2018, 09:01

I samband med World AIDS Day inleder artisten Zara Larsson ett samabete med kondomvarumärket Durex. I kampanjen uppmanar hon svenskarna till att "Give a Fuck".


Ämnen i artikeln:

ReklamDurexZara Larsson

Enligt en ny undersökning som Durex tagit fram i inför World Aids Day har hela 19 procent av svenskarna aldrig använt kondom. I dag, den 5 november inleder kondomvarumärket en global kampanj i kampen mot i Aids i samarbete med organisationen (RED). Med start i dag kan svenskarna köpa Durex-produkter och samtidigt stötta kampen mot Aids i Afrika. Popstjärnan Zara Larsson frontar kampanjen och anser att det finns en förklaring till varför svenskarna är dåliga på att använda kondom.

– Jag tror att många svenskar, särskilt unga som jag själv, tror att man "kill the vibe" och
förstör stämningen genom att fråga om kondom. Men jag vill hellre uppleva en pinsam
situation än att riskera att bli smittad av en könssjukdom. Man tänker alltid att det händer
inte mig, eller hur? Men det kan det göra, så det är viktigt att ta hand om sig själv, säger Zara Larsson i ett uttalande.

Zara Larsson har varit en centralgestalt i debatten kring säkert sex i många år. Hennes Instagraminlägg från 2015 där hon trädde en kondom över benet  – en känga till män som hävdar att de inte kan använda kondomer på grund av sin penisstorlek hyllades världen över. Nu hoppas hon kunna få fart på samtalet om säkert sex bland unga svenskar.

Genom att köpa valfri Durex-produkt under november skyddar man sig själv och sin partner, men också kampen mot Aids i Afrika. Man kan alltså ha sex och rädda liv. Finns det något som är mer meningsfullt?

Fonden, som ökar i takt med försäljningen av Durex-produkter, går direkt till ett projekt i
Sydafrika där 7,2 miljoner människor i dag lever med Hivii. Med projektet som heter "Keeping Girls in School" vill man minska nya Hiv-infektioner samt graviditeter bland unga kvinnor. Metoden är att uppmuntra flickor att slutföra sin utbildning och ge dem bättre tillgång till sex- och häslovårdstjänster.

FAKTA
I dag lever 37 miljoner människor runtom i världen med HIVii. Durex är ett av många välkända varumärken som samarbetat med (RED). Sedan starten 2006  har organisationen  samlat in 500 miljoner dollar i kampen mot Aids. Enligt Global Fund har (RED)-donationer bidragit till att nästan 110 miljoner människor har tillgång till preventivmedel, behandling, rådgivning, hiv-test och vård.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamDurexZara Larsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News