Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Zeniths nye vd tröttnade på IPG

Publicerad: 24 September 2010, 13:47

– Ett nätverk som inte tar hand om sina stjärnor vill jag inte jobba för, säger Laszlo Palinscar, som byggde mediebyrån Initiative för IPG i Ungern. Nu är han ny vd på Zenith Media i Sverige och tänker ta byrån in i en ny era. – Det är inget jag tror. Jag vet, säger han.


Ämnen i artikeln:

Zenith MediaIPG

truetrue2020-09-10T15:46

Zeniths nye vd, Laszlo Palinscar.

Han började sin vd-tjänst på Zenith ­Media för tre veckor sedan. På den tiden har Laszlo Palins­car hunnit organisera om niomannabyrån, skriva om säljpresentationerna, träffat kunderna, initiera en ombyggnad av sajten och starta ett månatligt nyhetsbrev till kunderna. Tillväxt står överst på alla hans dagordningar.
– Vi ska dra i gång en aggressiv nykundssatsning, säger han i en intervju till Resumé.
– Det är nu vi drar in kunderna för nästa år och lägger nästa års planer för de existerande kunderna.

Zenith Media drabbades hårt av fjolårets lågkonjunktur. Omsättningen ökade till 14,8 Mkr 2009 (9,6 Mkr). Men byrån gjorde en förlust på 2,6 Mkr jämfört med en vinst på 406 000 år 2008. Nettomarginalen var -17,5 procent 2009.

Laszlo Palinscar är rekryterad från Ungern. Han jobbade på medieavdelningen på Ogilvy i mitten av 90-talet. År 1999 gick han till IPG-byrån Initiative som då hade 8 anställda. År 2010 är antalet anställda 40 och byråintäkten 250 procent högre än 1999.
– Vi hade god lokal business och alla de internationella­ ­varumärkena, säger han.

Men under de tio år som har gått har IPG-nätverket tappat internationellt och Laszlo Palinscar fick allt svårare att sälja in byrån som internationell nätverksbyrå. Efter krisen började även Initiative i Ungern att tappa sina internationella kunder då de konkurerande nätverksbyråerna erbjöd paketlösningar i fler länder. Chokladföretaget Ferrero gick till Carat för att Carat i Tyskland kunde erbjuda ett attraktivt Europapaket. Johnson & Johnson gick till OMD 2009.
– Vi hade ett lokalt avtal med dem även om de hade lämnat IPG på övriga europeiska marknader, men nu tvingades de lämna oss för OMD av nätverksskäl.

De två kunderna stod för 30 procent av Initiatives intäkter. Laszlo Palinscar tog upp frågan med sina chefer i London, men fick svaret att han jobbade­ i ett litet land och hade att leverera samma summa som vanligt till nätverket.
– Små länder är alltid som de små flitiga eleverna i klassen och överlevererar ständigt, säger Laszlo Palinscar.

Nätverket var inte längre en fördel utan en börda. I stället för att ge kunder tog det ifrån honom de lokala uppdragen för de internationella kunderna eftersom de inte kunde matcha andra nätverk. Samtidigt krävde IPG in samma pengar som tidigare år.
– Det var motsägelsefullt. Den enda kontakt som jag hade med IPG var att jag skulle ge dem byråns vinst. Jag kunde ha tagit både kunder och anställda och startat eget. Men jag är inte den typen, säger han.

I mars i år sade han upp sig.
– Om ett nätverk inte är stolt över och stöttar sina stjärnor även i små länder är det ett bolag som jag inte vill jobba i.

Då erbjöds han vd-posten på Zenith i Sverige av Andras Vigh, chef för Zenith i Öst- och Centraleuropa och Norden.
– Jag är 36 och fortfarande framgångshungrig. Zeniths läge i Stockholm är ungefär detsamma som Initiatives i Ungern 1999 – extremt stark lokal kundportfölj och internationella konton via sitt nätverk. Men det är inte ett nätverk som IPG som förlorar konton hela tiden, säger han.

Jens Welin, grundare av Zenith och i dag nordisk chef för mediebyråns moderbolag Vivaki, är nöjd med rekryteringen:
– När Victoria Huusko (fd vd och grundare, red anm.)meddelade att hon vill göra något annat bestämde vi oss för att vi ville ha en chef från utanför Sverige som kan se den svenska marknaden med nya ögon. I Östeuropa finns en tradition med mer matematiskt och datadrivet medieperspektiv och när vi hade undersökt ett antal kandidater var Laszlo den som passade oss bäst.

Enligt Jens Welin står den stora systerbyrån Starcom stark i dag och nätverket satsar därför hårt på att etablera lilla Zenith som ett nordiskt varumärke. Stina Hallberg har precis tillträtt som nor­disk chef och de har öppnat Zenithkontor i Norge.

Även Laszlo Palinscar satsar på aggressiv tillväxt i Stockholm. Två personer ska anställas i höst, därefter rekryteras i takt med kundtillströmningen.
– Fokus är att vinna de ­lokala uppdragen för att växa. Vi har stora möjligheter att ta nya kunder i många segment.

Han ser Zeniths styrka i att det är en liten byrå i ett stort nätverk.
– Vi kan erbjuda små flexibla team kombinerat med stor medieköparkompetens.

Zenithnätverkets internationella researchtjänster är en annan fördel som han inte anser har lyfts fram tillräckligt i erbjudandet.
– Zenith är betydligt mind­re i Sverige än nätverket är i Europa, vilket innebär en stor potential, säger Laszlo Palins­car.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Zenith MediaIPG

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.