Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Zlatan får nöja sig med två brons

Publicerad: 23 Juni 2015, 16:50

Zlatan Ibrahimovic i FN:s film.

Foto: Skärmdump.

Den fick enorm uppmärksamhet runt om i världen. Men Forsman & Bodenfors kampanj med Zlatan Ibrahimovic för FN World Food Programme får nöja sig med ett brons i Cannes Lions pr-kategori. Samma valör vinner den också i Outdoor.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsZlatan IbrahimovicForsman & BodenforsCannes Lions 2015

Sverige hade åtta nomineringar i PR, varav F&B:s kampanj "805 million names" hade två. Men det omvandlas bara till ett brons för nyss namngivna kampanj. I övrigt blev det inga lejon för Sverige i kategorin.

Totalt skickades cirka 2000 bidrag in i kategorin varav cirka hälften kom från pr-byråer. På vinnarlistan blir det tydligt att det allt jämt är reklambyråerna som dominerar Cannes Lions, även om fördelningen har blivit jämnare de senaste åren.

Grand Prix i PR går till Always rosade kampanj "Like a girl" som Leo Burnett Toronto och MSL Group ligger bakom. För svenskt vidkommande kan det noteras att Volvos "Interception" under Super Bowl vinner ett guld. Det bidraget har Grey New York skapat.  

I Outdoor blir det också ett brons för Zlatan & Co. I övrigt är det inga svenska kampanjer som belönas. Däremot var Åkestam Holst med och tog fram "SAS escalator" tillsammans med norska LOS & Co som också vinner brons. Lejonet tillfaller dock Norge eftersom de senare byrån står huvudbyrå på inskicket.

I utomhus-kategorin går Grand Prix till Apple för deras lanseringskampanj av iPhone 6, kallad "World gallery".

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.