Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Zlatan gjorde årets kampanj

Publicerad: 21 Maj 2015, 14:34

Zlatan Ibrahimovic i Volvos reklamfilm.

Volvos film "Made by Sweden" med Zlatan Ibrahimovic vinner Grand Prix i "Årets kampanj" på Stockholm Media Week. Returpack tar hem guldet och Transportstyrelsen kniper ett silver.


Ämnen i artikeln:

MindshareStockholm Media WeekVolvo CarsZlatan IbrahimovicForsman & BodenforsMatter

På torsdagseftermiddagen delades priserna i "Årets kampanj" ut på Stockholm Media Week. Högst upp på pallen hamnar Volvo Cars och deras maffiga kampanj i fjol med Zlatan. Byråerna som prisas är Mindshare, Forsman & Bodenfors och Matter.

Guldmedaljen vinner returpack för "Pantamera för e-sporten" av Scream och Clutch Entertainment. Silver går till kampanjen "Sluta rattsurfa" av Howcom och Blomquist & co för Transportstyrelsen.

Juryns motiveringar:

Motivering Grand Prix:
Vinnaren av detta pris tvekar inte att ta sig an de största frågorna om identitet och svenskhet. Detta pris belönar ert mod och självförtroende, kommunicerat genom Sveriges största ikon. Även om priserna redan har haglat över denna legendariska kommunikationslösning så är detta årets bästa kampanj. Man har lyckats hålla ihop alla olika discipliner och byråer och använt alla olika kanaler och plattformar. Detta har resulterat i att man på kort tid sett kraftiga försäljningsökningar och faktiskt skapat en stolthet för varumärket i landet mellanmjölk. Ni är en förebild inte bara för Sveriges utan för världens annonsörer.

Motivering Guld:

Att göra uppgiften och målgruppen till en del av spelet har i denna kampanj visat vägen till vinst.  Detta är ett strålande exempel på kommunikation som helt och hållet är driven av kunskap och insikter kring målgruppen och även modet att faktiskt våga släppa kontrollen. Man har skapat en ny arena helt på målgruppens villkor och bjudit in dem för att låta kampanjen växa. Resultatet är ett enastående engagemang för varumärket och framför allt ett rekordresultat. #framgång

Motivering Silver:
Få kampanjer har fått juryn att känna sig så träffade och illa till mods av dåligt samvete. Den nya teknologin är inte alltid vår vän, den stjäl vår uppmärksamhet vid helt fel tillfällen och skapar livsfarliga situationer. Detta är ett utomordentligt bra exempel på integrerad kommunikation som driver uppmärksamheten till rätt ställe vid rätt tillfälle. Kampanjen har fått målgruppen att uppfatta ett helt nytt ord, diskutera ett beteende och faktiskt ändra användandet av sin egen telefon.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.