Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Zlatan = Guldägg!

Publicerad: 20 April 2016, 14:07

Zlatan Ibrahimovic och Forsman & Bodenfors har haft flera samarbeten.

Foto: Philippe Wojazer/Reuters

Zlatan är inte bara kung på planen – han är kung i reklambranschen. Nu vinner Forsman & Bodenfors Guldägget i kategorin PR.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2016GuldäggetZlatan Ibrahimovic

Efter att ha satt ett konstmål mot Caen i februari i fjol drog Zlatan Ibrahimovic plötsligt av sig tröjan. På överkroppen skymtade mängder av tatueringar med olika namn. Efteråt deklarerade stjärnan på en presskonferens att han är frontfigur för FN:s World Food Programme och att namnen syftar till att ge en röst åt alla de barn som lever i fattigdom.

– Från den kaxiga fotbollsstjärna som tidigare var så förknippad med Zlatan har han på senare år byggt upp en mer ödmjuk och ömsint bild. Han vet om att han formar sin myt efter sitt agerande, sade Eva Ossiansson varumärkesdoktor vid Handelshögskolan i Göteborg, efter fotbollsspelarens agerande.

LÄS MER: ”Han vet att han format sin myt efter sitt agerande”

Forsman & Bodenfors, som även ligger bakom Zlatans Volvo-filmer, vinner nu Guldägget i kategorin PR. Något som flera av Resumés tippare fick rätt i.

Silverägget i PR-kategorin tas hem av Marcus Sjögren med ”An album from the deep wild woods” för John Moose, Åkestam Holst med ”The Singing Sailor” för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, samt Garbergs med ”Abused Emojis” för Bris.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev