Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Zlatan hyllar Håkan Aludd

Publicerad: 30 Januari 2014, 09:21

Zlatan gillar Håkan Aludds blogginlägg.

Foto: Mikz och Resumé.

Här är supersvenskens otippade hyllning – till en svensk reklamprofil. Zlatan Ibrahimovic rosar Håkan Aludd, numera content creator på IHM Business School. – Vet inte vem killen är men texten fångade min uppmärksamhet. Respekt, skriver Zlatan i sin app om Aludds blogginlägg.


Ämnen i artikeln:

#madebyswedenVolvo CarsZlatan IbrahimovićForsman & BodenforsHåkan Aludd

Så här skriver Zlatan i sin app Zlatan Unplugged på Miklz: ”Här kommer en länk till ett skönt inlägg. Vet inte vem killen är men texten fångade min uppmärksamhet. Respekt.”

Blogginlägget
som Zlatan refererar till är skrivet av Håkan Aludd. Han är art director och har tidigare jobbat på en rad reklambyråer, bland annat Sunny Side Up, Hundra, och Stendahls. Numera är han content creator på IHM Business School i Göteborg.

I blogginlägget lovordar Håkan Aludd #madebysweden för att kampanjen är "så oerhört inkluderande".

"/.../ man behöver inte vara gjord i Sverige, man behöver vara en del av den värdegrund som trots allt finns i detta kalla land, oavsett om man är människa, tjänst eller produkt. En värdegrund som inte bara tillåter olikheter, utan ser olikheterna som en del i utvecklingen. I vår nya globala värld så behöver man inte ens bo i Sverige, man kan plocka med sig vår gemensamma styrka och ge sig ut, för det är många företagare där ute som gillar oss, och vill inkludera oss
, skriver Håkan Aludd.

Han ryser när han ser filmen.

"Jag kanske har sett filmen 50 gånger nu, och känslan lämnar mig inte. Made by Sweden blir nu min egen valplattform, det är utifrån den känslan jag skall ta mina beslut"
, skriver han vidare.

När Resumé ringer Håkan Aludd är han glad över Zlatans länkning. Hittills har inlägget 80 000 klick.

– Det är jättekul, naturligtvis. Jag skriver ju inte jättepositivt om Zlatan, egentligen är det inte en hyllning till honom utan till #madebywseden. Det är stort av honom att lägga ut det. Den positiva responsen över blogginlägget är roligast, men självklart är det jättehäftigt att Zlatan länkar. Han får gärna ringa mig och bjuda ner mig till Paris, ha ha, säger Håkan Aludd, som fått ny trafik till inlägget genom att sprida Zlatans länkning i sociala medier.

Hur ser du på debatten om Zlatan-filmen?

– Många har skrivit ner den som reklamfilm. Det är ju inte ett kreativt mästerverk. Men det nya är att Zlatan är med i en film som det svenskaste varumärket vi har och att det bottnar i #madebysweden. Visst Volvo är globalt, men det är också starkt kopplat till Sverige. Filmen innebär en omställning mentalt som borde smitta av sig på hela Sverige.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.