Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 15 oktober 2014, 11:59
Zlatan Ibrahimovic i Volvos reklamfilm
Forsman & Bodenfors tog hjälp av Sveriges största idrottsstjärna för att lyfta Volvos försäljning. Nu vinner kampanjen "Made by Sweden feat. Zlatan" 100 watt i konsumentkategorin. 75 watt tilldelas Ingos kampanj "Dill" för Lidl medan Honesty och Halebop kammar hem en 50 wattare.
Volvos Zlatan-epos är en praktfull hyllning till Sverige, Volvo och Zlatan.
Med kampanjen ville företaget kommunicera Volvo XC70 på ett banbrytande sätt, bekräfta Volvos marknadsledande position och öka försäljningen. Kampanjen kombinerade köpta, ägda och förtjänade medier med fokus på sociala medier och pr.
Observationsvärdet blev 82 %, 64 % över målet på 50 %. Bara 36 timmar efter kampanjstart hade filmen över en miljon visningar på Youtube och mer än 100 000 delningar på sociala medier. Kampanjen vinner 100-watt i konsument med motiveringen:
"Denna intelligenta kampanj vågade bygga en ny kommunikationsmodell, där alla delar arbetar tillsammans perfekt för att göra skillnad för både varumärke och försäljning. Denna vinnare vågade göra det andra inte vågar och byggde stolthet för hela Sverige. Grattis Volvo personbilar Sverige och Zlatan!"
100-wattaren 2014 kategori Konusument
100 watt: "Made by Sweden feat. Zlatan", Volvo PV, Forsman & Bodenfors
75 watt: "Dill", Lidl, Ingo
50 watt: "Halebopresan B2C", Halebop, Honesty