Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 3 Mars 2014, 11:26
Volvo Cars ökade försäljningen med 4,6 procent till 29 948 bilar under februari – i Sverige ökade man med 8,6 procent. Volvo uppger att Zlatan Ibrahimovic-kampanjen ”Made By Sweden” har lett till en 50-procentig ökning av XC-modeller.
”Volvo Personvagnar är på väg mot ännu ett år av global tillväxt, och februari stod för den åttonde månaden i rad med ökad försäljning, säger Alain Visser, marknadschef på Volvo Cars i ett utttalande.
Nyhetsbyrån Six rapporterar att försäljningen i Kina steg med 12 procent till 4 433 bilar, medan USA-marknaden minskade med 18 procent till 3 991 bilar. Västeuropa steg med 5,6 procent till 10 906 bilar.
Den svenska marknaden steg med 8,6 procent till 4 148 bilar.
Här bidrog ”Made By Sweden”-kampanjen med Zlatan Ibrahimovic starkt till ökningen, enligt Volvo.
Fordonstillverkaren hävdar att man har sett en 50-procentig försäljningsökning av XC-modeller sedan reklamfilmerna började sändas.
Karl-Johan Byttner