Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Zlatan skaffar varumärkeschef

Publicerad: 26 Maj 2010, 09:00

Zlatan Ibrahimovic, 28, planerar för livet efter fotbollskarriären. Under sitt Stockholms-besök förra veckan skrev Zlatan, och även sambon Helena Seger, kontrakt med en varumärkesagent för allt vid sidan om fotbollen. – Det känns otroligt inspirerande att få jobba med Sveriges största varumärke inom sport, säger Mika Lepistö till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Mika LepistöZlatan Ibrahimovic

Mika Lepistö – Zlatans nya "varumärkeschef". Foto: Pressbild och Rickard Kilström.

Zlatan Ibrahimovic har en fotbollsagent – Mino Raiola.

Nu har Barcelonas supersvensk även en agent för sitt varumärke, utanför fotbollsvärlden – en "varumärkeschef".

Resume.se kan avslöja att ett av Zlatans ärenden i Stockholm, på Stureplan och Östermalm, under förra veckan var att skriva kontrakt med Mika Lepistö på byrån The Perfect Brands. Där ska även Zlatans sambo Helena Seger få agenthjälp, av Mika Lepistos kollega Victoria Egler.

– Det stämmer, det var då det blev klart, vi skrev på papprena då, säger Mika Lepistö, som officiellt blir Zlatans "brand manager".

Lepisto har ett förflutet i musikbranschen, bland annat på skivbolaget Universal Music. Han har även arbetat som konsult, och han driver också byrån Strip Digital.

Mika Lepistös byrå The Perfect Brands på Grev Turegatan vid Stureplan har enbart Zlatan och Helena Seger som uppdragsgivare.

– Min uppgift är att se över det som inte handlar om fotbollen, alla sponsorkontrakt och förfrågningar som kommer in.

Har Zlatan haft den typen av hjälp tidigare?
 – Nej, det här är nytt.

Hur fick du uppdraget?
– Genom kontakter.

Hur känns det att få jobba med Zlatan?
–  Det känns otroligt inspirerande att få jobba med Sveriges störsat varumärke.

Hur mycket är hans varumärke värt?
– Det är svårt att uppskatta. Man har sagt runt 300 miljoner kronor och liknande, men det beror på hur man räknar.

Vilka sponsorer har Zlatan, förutom Nike?
– Det är konfidentiellt.

Hur länge löper kontraktet med Nike?

– Det är också konfidentiellt.

Att Zlatan anlitar en ”varumärkeschef” nu – beror det på att han planerar att slå mynt av varumärket?
– Det är ett led i en process att utveckla hans varumärke i framtiden.

Är det Zlatan-produkter på gång, han är ju klädintresserad bland annat?
–  Det är inget som vi kommenterar.

Men det här är alltså ett sätt att planera för livet efter fotbollskarriären?

–  Ja, absolut. Men man vet aldrig när han slutar, han kan fortsätta spela länge.

Är det ett välbetalt jobb?
 – Jag vill framför allt säga att det är ett väldigt intressant jobb.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.