Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Zlatans italienska reklamansikte: ”Helt klart större än i Sverige”

Publicerad: 25 februari 2022, 14:20

Efter återkomsten till Italien satsar den svenske fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimović alltmer på att bygga ett varumärke utanför planen med växande affärer och en rad reklamsamarbeten: ”Det råder inga tvivel om att hans varumärke är starkt här”, säger tidigare MTG-chefen Tomas Bacoccoli som är bosatt i landet.


Ämnen i artikeln:

Zlatan IbrahimovićNyheterReklamfilmJennifer Wegerup

Den svenska fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimović har gjort sig känd för sina reklamsamarbeten i Sverige. Redan i början av karriären medverkade han i en reklamfilm för Oddset framtagen av Svenska Spel.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 
Sedan dess har han frontat varumärken som Vitamin Well, Samsung, World Food Programme, Bethard, Telia och flera påkostade reklamfilmer från Volvo där lanseringen av konceptet ”Made by Sweden” 2014 rönte störst uppmärksamhet.

Sedan 2020 tillhör Zlatan Ibrahimović den italienska storklubben AC Milan, som i dagsläget toppar Serie A. En sejour där han på planen har varvat topprestationer med skadebekymmer. Utanför planen har han tydligare tagit en plats i den italienska offentligheten, inte minst genom sitt framträdande under Sanremofestivalen i mars 2021.

Sedan comebacken i den italienska fotbollen har han också medverkat i ett flertal kommunikationssammanhang. Alltifrån reklamfilmer från telekomjätten Sky, till information om restriktionerna från regionen Lombariet. Han har också varit ansiktet utåt för tuggummit Mind The Gum, ett bolag fotbollsstjärnan själv är delägare i sedan 2019.  

Hans koncernbolag Unknown AB äger 15 procent av aktierna i det italienska fitnessbolaget Buddyfit där Zlatan ofta figurerar i marknadskommunikationen. 



– ”Ibra” är nästan mer av en entreprenör än en fotbollsspelare. När vi pratar kan du se att han har en entreprenörs mentalitet, han har idéer och vet hur man säljer dem. Han är intelligent, han har marknadsfört sig själv som en stark, självsäker karaktär och han vet att den här bilden fungerar, den säljer. Men i verkligheten är han lugn, alltid tillgänglig och jobbar med engagemang, sade fotbollsstjärnans affärspartner Giorgio Pautrie till sajten La Prensa Latina förra hösten.

Enligt en kartläggning av Expressen bildades dotterbolaget Unknown Entertainment AB förra året och ska vara verksamt inom produktion av rörliga bilder, stilla medier och bland annat äga och förvalta varumärken.

Moderbolaget Unknown gjorde en vinst på 93 miljoner kronor 2020. Och av omsättningen på 121 miljoner kronor står royaltyintäkter för 74 mkr. Idrottsverksamheten, som innefattar flera padelhallar, omsatte 47 miljoner kronor.

Bolaget är också inblandat filmen ”Jag är Zlatan”, med manus av författaren David Lagercrantz och regi av Jens Sjögren som går upp på svenska biografer den 18 mars.

Tomas Bacoccoli



Tidigare MTG-chefen Tomas Bacoccoli bor sedan åtta år tillbaka i Italien och regionen Umbrien. Han följer den italienska fotbollen nära och hans son spelar av ett av AC Milans lokala akademilag. Zlatan Ibrahimovic proffskarriär i Italien sträcker sig tillbaka till 2004 då han skrev på för Juventus. Den svenske anfallaren som i dag spelar i AC Milan har tidigare representerat Inter och tillhör därmed den skara av spelare som haft en karriär i alla tre av landets största klubbar.

Han uppfattar en viss skillnad i hur Zlatan Ibrahimović personlighet uppfattas i Italien.

– Han är helt klart större i Italien än i Sverige. Hans retorik har en tendens att landa bättre i Italien än i Sverige. Jag tror han har en tendens att uppfattas mer macho i Sverige medan han kör Mello och är en favorit hos kidsen här. Fotbollen är också större här och en central del av kulturen. Här finns det en självklarhet kring hela hans person. Liksom i Sverige finns det de som är för eller emot Zlatan, men det finns också en annan acceptans mot hans personlighet här och har man spelat i alla tre randiga klubbar så kommer det en viss respekt. Jag minns att många uppfattade Zlatan som ganska självisk i Sverige när han slog igenom. Här tillåts det i större utsträckning, säger Tomas Bacoccoli till Resumé. 

”Lyckas alltid gör det naturligt”

Tomas Bacoccoli bedömer också att Zlatan Ibrahimović status har höjts sedan han återvände till Italien och AC Milan 2020 och spelar vidare vid 40 års ålder.

– Han har byggt upp en bredare respekt med tiden. Den senaste sejouren i Italien har han visat en annan nivå av ledarskap inte minst gentemot de yngre spelarna. Det är som att han har krossat alla tvivel som spelare. Men den största skillnaden är hur han uppträder som person jämfört med andra stjärnor som har spelat här på senare år, till exempel Cristiano Ronaldo som nyligen spelade i Juventus.

Hur har hans reklamfilmer mottagits i Italien?
– Han lyckas alltid gör det naturligt med glimten i ögat, vilket många andra har misslyckas med. Det finns något humoristiskt över reklamfilmerna till skillnad från inhemska stjärnor som tidigare medverkat i kommersiella samarbeten där det kan bli lite platt. Zlatan går också hem extra mycket hos männen, men med humorn lyckas han nå in i målgrupper bortom män 25-45. Inte minst tack vare att han utanför planen visat en uppskattning mot barn och tagit sin tid.

Förutom hans uppmärksammade medverkan i San Remo-festivalen förra året är Zlatan selektiv med sina framträdanden i italiensk tv och väljer då ofta de större sammanhangen.

Vad tror du om hans attraktionskraft att dyka upp som ambassadör för varumärken i Italien efter att karriären är avslutad?
– Om han skulle vilja är jag helt övertygad om att den möjligheten finns. Det råder inga tvivel om att hans varumärke är starkt här.

Wegerup: ”Medvetet strategiskt val”

Jennifer Wegerup vill inte uttala sig om hur Zlatan positionerar sig själv som ”varumärke” i Sverige respektive Italien men berättar att vi ser en ”folkligare” Zlatan i Italien nu jämfört med tidigare. 

– Zlatan är väldigt stor numera även utanför fotbollen i Italien. Precis som i Sverige och i det svenska landslaget har han tagit en annan roll, han talar om sig själv som en ledare och nästan som en pappa åt de yngre spelarna i Milan, säger Jennifer Wegerup.

Jennifer Wegerup berättar att Zlatan har blivit mer ödmjuk och förstått att han måste visa andra sidor av sig själv.

– Det han har gjort är fantastiskt, men tiden går och även om han har en fantastisk mentalitet och en stor hunger fortfarande så åldras kroppen. Då har han förstått att han måste utveckla vem han är, både på och utanför planen, säger Jennifer Wegerup.

En vändpunkt blev också när han var med i Italiens melodifestival förra året.

– Han gjorde ett medvetet strategiskt val förra året när han var med i Sanremo-festivalen. Det var en del i att nå ut till andra bortom sporten. För honom själv var det betydelsefullt och han tyckte att det var en fantastisk upplevelse. Många har kommit fram till honom efteråt i olika sammanhang. Inte bara kliché-bilden av fotbollssupportrar, unga män, utan också äldre par och alla möjliga som sett honom i Sanremo. Det betydde väldigt mycket för Zlatan och det är tydligt att han har Italien som ett andra hem, säger Jennifer Wegerup.

 

 

Sky Wifi (2022)

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Mind the gum (2021)

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Buddy Fit (2021)

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Ansa (2020)

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Buddy fit (2020)

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Mind the Gum (2019)

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.