Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Zoégas delar ut 800 kilo kaffe

Publicerad: 26 Mars 2009, 12:59

Förra året nådde Zoégas en marknadsandel på tjugo procent. Nu genomför de ett event under två dagar för att stärka positionen ytterligare. – Det finns fortfarande marknadsdelar kvar att ta, säger Annelie Selander, ansvarig för varumärket Zoégas hos Nestlé.


Ämnen i artikeln:

Prat PRMcCann Malmö

Annonsen för kampanjen som startar idag

Kampanjen, som går under namnet Cityblizz, startade på onsdagsmorgonen och kommer att pågå under två dagar. Då kommer 70 personer att ge sig ut i Stockholm och bjuda förbipasserande på en kopp kaffe. Målet är att ta reda på hur varumärket uppfattas av kunden. Totalt räknar Zoégas med att dela ut cirka 800 kilo kaffe.
– Ja det blir 100 000 koppar kaffe ungefär.

Zoégas samarbetar med pr-byrån Prat pr. Eventdelen av kampanjen har de dock snickrat ihop inhouse mestadels.
– Ja, vi jobbar inte med en eventbyrå utan mycket är kordinerat av människor från oss. Vi kommer under de här två dagarna att finnas i över 24 butiker med demonstratriser och på 150 restauranger. Det finns inte ett demolag som kan ställa upp med den personalstyrkan, så vi jobbar med personer som vi har utbildat själva, säger Annelie Selander.

Zoégas har även tolv baristor ute i butik.
– Det var inte helt lätt att få ihop. Först plockade vi de som var utbildade baristor på huvudkontoret. Utöver det har vi fått använda oss av sex olika partners för att få ihop de här tränade baristorna.

Event i butik

Zoégas reklambyrå är McCann Malmö. Reklambyrån har varit med på ett hörn i kampanjen genom att ta fram en annons som gör reklam för eventet. Annonsen går i Metro idag.
För foto svarar Bsmart.

Varför gör ni det här?
– Stockholm är viktig marknad för oss. Vi har fördubblat våra andelar i Stockholm de senaste fem åren men det finns många kunder och hushåll kvar som kan vinnas över. Därför gör vi det här nu, säger Selander.

Vilken målgrupp vänder ni er till?
– 25-45 år. Det handlar om medvetna, nyfikna, smakintresserade personer som tycker om att testa det som är nytt. Vi har ett smakrikt kaffe och det är så vi utmärker oss.

Linda Fagerlind


Ämnen i artikeln:

Prat PRMcCann Malmö

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.