Sociala medier
Meta har fått miljardböter för att inte ha följt GDPR, men vill inte ge sig utan tänker överklaga. Men vad är det egentligen som brutit mot lagen? Resumé reder ut – och listar andra viktiga processer kring Meta.
Sociala medier
Han stängdes av från Youtube efter hård kritik. Nu uppmuntrar Pontus Rasmusson sina följare att bli medlemmar på en videoplattform känd för högerextremism och konspirationsteorier.
Sociala medier
Det fortsätter att blåsa kring Pontus Rasmusson. Nu rapporterar SvD att influencern använt en logotyp från Barncancerfonden på sin nya hemsida. Trots att han lovade att skänka pengar har organisationen inte sett röken av några pengar och har nu bett influencern att ta bort allt.
Sociala medier
(UPPDATERAD) Efter flera veckors tystnad väljer Margaux Dietz att tala ut om den kritiserade videon där hon filmade en man som låg utslagen utanför hennes dörr. Nu kritiseras dokumentären ”Kan vi förlåta Margaux Dietz” för att gå influencerns ärenden. ”Om dokumentär är bra eller dålig för hennes verksamhet låter vi vara osagt och där har vi inget ansvar eller intresse”, säger producenten bakom filmen.
Sociala medier
Matkasseföretaget Mylla.se har en offensiv marknadsföringsstrategi när bolaget ska etableras i Stockholm. I ett reklamsamarbete på Instagram gör Calle Schulman en egen variant på Margaux Dietz omtalade skandalvideo.
Följarna reagerar med både ris – och ros.
Sociala medier
Med ”Creator platform” vill Klarna hjälpa svenska e-handlare att skapa rätt influencersamarbeten. Den nya plattformen spårar hur enskilda samarbeten presterar i realtid samtidigt som influencers kan maximera sina intäkter.
Sociala medier
Avskedade toppchefer, storvarsel, ökad spridning av hot och hat och annonsörer som drar tillbaka reklampengarna. Det har varit minst sagt stormigt kring Twitter sedan miljardären och Tesla-grundaren Elon Musk i slutet av oktober köpte plattformen till ett värde av 430 miljarder kronor. Resumé går igenom turbulensen steg för steg.
Sociala medier
Turbulensen kring Twitter har fått internationella varumärken att pausa sin annonsering på plattformen. De svenska annonsörerna är avvaktande. ”Detta innebär ett enormt steg bakåt i utvecklingskurvan”, säger Simon Post, mediechef på Tre.
Sociala medier
Vilket utrymme finns det för en Influencer att göra misstag? Resumé har frågat experterna om hur varumärken kan påverkas när en samarbetspartner visar dåligt omdöme. När kan nya affärer kan bli aktuella, efter att en influencer har trampat i klaveret?
Sociala medier
Vid första anblick ser det fyrkantiga headsetet inte ut att vara mycket för världen. En till synes töntig vuxenleksak med egenskaper som ska revolutionera såväl arbets- som privatlivet inom en generation. Metaverse är namnet på det digitala universum som Mark Zuckerberg höjt till skyarna och kritiker förbannat sig över. Så när Meta hörde av sig och frågade om vi ville prova, tackade vi naturligtvis ja.
Sociala medier
Familjen Lundell toppar Maktbarometern 2022, medan Sverigedemokraterna kniper andraplatsen. Experterna Natalie Eriksson och Johannes Gustavsson trendspanar på resultatet, och analyserar vad varumärken kan lära av sociala mediers mäktigaste.
Sociala medier
På Tiktok beskriver en gråtande polis hur svårt det är att lämna ett dödsbud till föräldrar vars barn har dött. Det känslosamma inlägget väcker kritik och lyfter återigen frågan om polisens hantering av sociala medier. ”Jag vill gärna se att Polisen centralt ser över hur poliser får använda sig av sociala medier i tjänsten”, säger civilrättsexperten Mårten Schultz.
Sociala medier
Influencerns har tidigare undvikit att visa upp sin politiska färg. Men inför riksdagsvalet såg vi flera profiler använda sina kanaler för att visa vilka partier de röstar på och uppmana sina följare att göra detsamma.
Sociala medier
Ulf Kristersson lånar Johan Pehrsons slips, Annie Lööf kickar boll med Margaux Dietz och Miljöpartiet producerar Tiktoks till den virala låten ”It´s about damn time”. När valrörelsen tar över sociala medier är det tydligt vilka väljare man vill åt. I år får nämligen 439 232 medborgare rösta för första gången.
✓ Dyngbaggegalans Leo Vene om sin anti-SD-agenda.
✓ Forskaren om vilka partier som lyckas bäst i sociala medier.
✓ Frågorna, inläggen, tonen: minianalys över alla partiledares konton – kanal för kanal.
✓ Den minst personliga partiledaren.
✓ Ungdomsförbundens succé på Tiktok – över tre miljoner visningar.
Sociala medier
En av Sveriges största barninfluencers Pontus Rasmusson pratar om sexreferenser och anklagas för att lura sina fans på pengar, i en granskning av SvD:s podd Blenda. Nu avbryter en av annonsörerna, Partykungen, samarbetet med influencern.
Sociala medier
Kristdemokraternas Ebba Busch vet hur man kommunicerar i sociala medier. Med ett enormt gap till de andra partiledarna har hon samlat ihop en halv miljon kommentarer, lajks och retweets på Twitter hittills i år. Frågan är bara vilken roll det spelar för valresultatet.