Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

9 av 10 influencers har fått irrelevanta förslag till samarbeten

Publicerad: 28 juni 2022, 11:33

Foto: LeoPatrizi

Annonsörer och influencerbyråer tycks inte vara superbra på att göra research innan de kontaktar en profil. Enligt en ny rapport får 88 procent samarbetsförfrågningar från varumärken som de anser är irrelevanta för deras konton.


Ämnen i artikeln:

InfluencerInfluencer marketingInfluencersTheoz

Influencers används ofta som mediekanal med hänvisning till att de har en nära relation till sina följare och därmed också stor påverkan på dem. 

Men samtidigt talas det ofta om att samarbeten måste ”lira” med influencern som person. Från annonsörens sida är det något som inte alltid respekteras. När Resumé förra året intervjuade föräldrarna till en av Sveriges största influencers på Tiktok, Theodor ”Theoz” Haraldsson, berättade de att han fick erbjudanden om samarbeten från ett casino när han var 12 år gammal.

– Vi frågade dem då vilken åldersgräns de hade. De svarade 18 år, så då undrade vi om de tyckte det var lämpligt att en tolvåring skulle göra reklam för dem. Sen har det under åren varit mycket olika sorters piller o vitaminer, samt någon enstaka gång alkohol, sa hans föräldrar Emma och John Haraldsson.

Nu visar en rapport från influencernätverket Inzpire me att 88 procent av kreatörerna fått förfrågan om samarbeten från företag de anser vara irrelevanta för deras konton. Siffran har ökat med tio procent sedan samma 2020, då samma fråga ställdes i Inzpire mes undersökning. 

– Det ställs högre krav på varumärken än tidigare. Influencers vill arbeta med relevanta varumärken som matchar deras egna värderingar. Det är viktigt att varumärken gör en grundlig research innan de väljer influencers för kampanjer. De måste utvärdera varje profil baserat på stil, innehåll och värderingar, och inte bara kontrollera demografi och antal följare, säger Mats Lyngstad, vd på Inzpire.me, i ett pressmeddelande.

Totalt har 300 influencers svarat på undersökningen.

Andra siffror från rapporten

74% av kreatörerna avvisar varumärkessamarbeten på grund av ”etiska skäl”.

En genomsnittlig influencer 12 av 34 arbetstimmar på varumärkessamarbeten.

 86% planerar att ha en ”livslång karriär” som influencer. 

80% tycker att ordet ”influencer” ger en negativ klang

47 % är bekväma med att använda ”influencer” som jobbtitel i kombination med ”innehållsskapare”.

66% anser att arbetet som influencer har påverkat deras mentala hälsa.

67% arbetar ensamma.

 

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.