Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Amanda Oxell: Därför blottlägger rapporten förtroendekrisen för techjättarna

Publicerad: 11 oktober 2022, 13:42

Vi ställde sju frågor om 2022 års upplaga av Svenskarna och internet till sociala medier-experten Amanda Oxell.

Ämnen i artikeln:

NyheterSociala medierSvenskarna och Internet

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Finns det något i rapporten som du tycker står ut?
”Något som vi som bransch är väldigt dåliga på att prata om men som synliggörs i årets Svenskarna och Internet är den enorma förtroendekris globala tech-jättar som Meta och Google befinner sig i.

I årets upplaga av rapporten uppger hela åtta av tio internetanvändare att man på något sätt begränsar sin internetanvändning för att värna om sin digitala integritet. Hela 61 procent av anger att de begränsar sin användning av sociala medier. Nästan lika många väljer att inte heller ge appar eller sociala plattformar åtkomst till platsinformation, mikrofon eller kamera. 

LÄS OCKSÅ: Svenska internets viktigaste trendrapport – det ska du som marknadsförare ta med dig

46 procent undviker att uttrycka åsikter i sociala medier och 40 procent undviker helt att använda vissa specifika appar för att värna om sin digitala integritet medan 18 procent väljer att undvika vissa eller flera sociala medier helt.

Och tittar man på naturen av svaren i årets rapport blir det tydligt att det inte rör sig om ”internet i stort”, det är tillexempel bara 26 procent som anger att de nekar cookies på webbplatser för att skydda sin digitala integritet. Främst verkar det handla om att göra medvetna val kring vilken data man delar med sig av till sociala plattformar som Facebook, Instagram, Tiktok, Youtube och liknande. Alternativt att undvika att använda de plattformar eller appar man upplever som integritetskränkande.”

Hur påverkar det varumärken och marknadsförare?
”Jag tror att vi behöver förstå det digitala kommunikationslandskapet inte som en enskild entitet, utan som en del av den verklighet vi befinner oss i och framför allt utifrån världsläget med krig, energikris, klimatkris. I en volatil omvärld kommer inte den här typen av oro bli lägre hos gemene man. Mot bakgrund av det är det väl inte helt orimligt att tänka att tendenserna att skydda sin digitala integritet kommer öka och att det kommer accelerera trenden av ett mer återhållsamt användande av plattformar, appar och funktioner.”

Vad får det för effekter för de som jobbar med kommunikation?  
”Rent krasst betyder det ju redan i dag att användarna delar med sig av mindre och mindre data. Det i kombination med regleringar på EU-nivå (till exempel cookiedöden) begränsar marknadsförares möjligheter att segmentera målgrupper och rikta kommunikation på samma sätt som man gjort tidigare. Det i sig ställer ju högre krav på kreativ höjd och kvalitet i idéarbete och uttag, vilket väl är svårt att vara negativt inställt till? Mindre engångsprodukter och snabbmat, mer kvalitét.”

Vad händer om folk slutar använda sociala medier?
”Om det är så att trenden med att helt sluta använda sociala medier ökar kommande år påverkar det ju plattformarnas annonsaffär, eftersom inventoryt minskar för varje enskild användare som lämnar en social plattform. Plattformarna kan helt enkelt inte visa lika mycket annonser som tidigare och blir därför tvungna att höja priserna eller hitta andra intäktsströmmar. Sen ser jag det inte som jättesannolikt.” 

Är det något annat man som marknadsförare kan behöva tänka på?
”Ja. Över hälften av de som begränsar sin internetanvändning anger i rapporten att de gör det för att de känner sig otrygga – och är ju en verklighet alla som jobbar med kommunikation behöver förhålla sig till. På vilket sätt man gör det beror nog på vilket uppdrag man har, är man en myndighet eller annan typ av offentlig verksamhet bör ju trygghet vara något centralt, som kanske också går att förmedla extra mycket nu genom kontinuerlig närvaro och information. Medan det för varumärken mot konsument handlar mer om hur man förhåller sig till detta i olika typer av aktiveringar, i anslag och tonalitet och framför allt hur man jobbar med känslan av transparens i det man gör.”

Vad krävs för att folk ska känna sig trygga?
”Det är en svår fråga. Man förstår ju att det är svårt för folk att känna sig trygga när media rapporterar om en 17-åring som efter att ha utfört en hemabort står åtalad efter att Meta lämnat ut flickans chatthistorik till polisen. Eller när man läser om personer med familj i Iran som inte kan skriva om upproret mot regimen eftersom de då riskerar att aldrig kunna åka tillbaka. Eller när man läser de rapporter som lämnas av visselblåsare som Frances Haugen, eller tittar på dokumentärer som The Social Dilemma.”

Vems är ansvaret?
”De riktiga förändringarna kommer i och med direktiv som tillexempel Digital Markets Act och även om det känns långväga att prata om det så är det högst relevant för oss som arbetar med kommunikation att veta hur vi kommer kunna använda oss av det digitala kommunikationslandskapet framåt.”

Amanda Oxell är digital strateg på Narva.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev