Sociala medier
Annonsörerna rasar mot Pontus Rasmusson: ”Ljuger om kontakt med varumärken”
Publicerad: 3 april 2023, 08:27
Pontus Rasmussons inlägg utformade som annonser har väckt stor uppståndelse.
UPPDATERAD. Pontus Rasmusson påstår sig ha samarbeten med flera annonsörer på sin Instagram, bland annat Björn Borg och leksaksföretaget Micki. Men annonsörerna tar kraftigt avstånd och menar att influencern är blockerad – medan Pontus Rasmusson kräver att få betalt.
Under helgen har Pontus Rasmusson återigen hamnat i blåsväder hos annonsörer. I en frågestund på sin Instagram tipsar han om olika produkter, bland annat underkläder, parfym och träningsbyxor. Varje story är annonsmärkt med formuleringen ”Annons för (varumärke)”. Dessutom används Instagrams egen funktion ”Betalt samarbete” för att märka upp inläggen.
LÄS MER: Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörer ska följa reglerna
Men han har inte alls ett traditionellt influencersamarbete med annonsörerna, som han själv tycks vilja få det att framstå. Det var Bloggbevakning först med att rapportera om. Till exempel tar Aim'n Sportswear och Björn Borg avstånd från Pontus Rasmusson på Instagram. Istället handlar det om att han använder sig av annonslänkar, adlinks, som ger kommission på köp genom länken.
Björn Borg kommenterar på Bloggbevaknings Instagram att man inte står bakom samarbetet och kommer ta det vidare. Även Aim'n Sportwear har tagit avstånd från Pontus Rasmusson och anmält inlägget, och ber även sina följare att göra detsamma.
Bild 1/2
Annonsörerna som är nämnda som annonsörer för Pontus Rasmusson är bland annat Åhléns, Micki, Ray-ban, Tanrevel, Aim'n, och Hickap.
Pontus Rasmusson har tidigare kritiserats för bristande annonsmärkning och har utretts av Konsumentverket, som till sist lade ner granskningen.
Så kan influencers tjäna pengar på annonser
■ Traditionellt samarbete mellan annonsör och influencer. En annonsör skriver ett avtal med en influencer om att marknadsföra x antal inlägg för en produkt eller en tjänst. Inlägget brukar reklammärkas med ”Betalt samarbete med [varumärke]” via Instagrams egen annonstaggfunktion.
■ Adlink. En influencer får en unik och särskild länk till en produkt, ofta via ett affiliatebolag, alltså en tredjepart. Influencern tjänar en viss procent av varje köp som sker via den individuella annonslänken. Annonsören och influencern behöver inte ha kontakt med varandra. Inlägget ska utformas som reklam och kan märkas med exempelvis ”reklam”, ”annons” eller ”annonslänk”.
LÄS MER: Konsumentverket lägger ner granskning av Pontus Rasmusson
Annonsörerna rasar: ”Aldrig sett något liknande”
Leksaksföretaget Micki skriver till Resumé på mejl att man inte har något samarbete med influencern, och utreder vad som skett tillsammans med sin partner för affiliatelänkar.
Björn Borgs marknadschef Emma Lidfeldt säger till Resumé att hon blev väldigt förvånad när hon såg inlägget på Instagram på söndagskvällen. Björn Borg har inte haft något samarbete eller ens kontakt med Pontus Rasmusson, säger hon.
– Jag har faktiskt aldrig sett något liknande förut, att en individ ljuger om att ha kontakt med varumärken som man faktiskt inte har.
På söndagen tog man snabbt i tag med frågan genom att ta avstånd från det påstådda samarbetet, men Björn Borg kommer i nuläget inte driva det vidare juridiskt. Hur Pontus Rasmusson har fått tag på en affiliatelänk är oklart, säger Emma Lidfeldt. Vanligtvis gör Björn Borg specifika länkar för samarbetspartners för att kunna följa upp efteråt, men länken som Pontus Rasmusson publicerat går via partnern Metapic.
– Vi har anmält inlägget men inte inlett en dialog med Pontus Rasmusson direkt, vi bedömer att det inte kommer leda någonstans. Det är helt enkelt inte värt vår tid. Vi har varit i kontakt med affiliatenätverket Metapic och han är blockerad men har kommit åt en gammal inloggning. Vår rutin är att profiler ansöker om att få använda affiliatelänkar via våra nätverk men i det här fallet har han som sagt, enligt Metapics kommentar kommit åt en gammal användare, avslutar Emma Lidfeldt.
Även Hickap tar avstånd från Pontus Rasmusson. Medgrundaren och vd:n Emil Holmqvist skriver att de varit i kontakt med affiliatenätverket Metapic och att Pontus Rasmusson ska vara blockerad, men kommit åt länken genom en gammal användare.
”Han kommer alltså inte kunna få betalt från oss,” skriver han.
Även Åhléns tar avstånd och kommenterar via mejl:
– Vi har inte något samarbete med Pontus Rasmusson i dag – vi har inte heller haft något samarbete tidigare och kommer inte att ha något i framtiden. Vi har även bett honom att ta bort det aktuella inlägget på Instagram.
Även Tanrevel har anmält inlägget och tar avstånd från influencern, och har haft kontakt med nätverket bakom länken. Samma gäller med Aim'n, vars vd Robin Mostacero säger:
– I undantagsfall har vi avtal med ett affiliatenätverk där en person eller bolag kan gå med i och på så sätt tjäna annonspengar via till exempel adlinks. Vi har aldrig sett det som någon risk för det har aldrig missbrukats på något sätt. När en sådan situation uppkommer så agerar vi för att lösa de eventuella problem som har uppstått.
Har ni haft kontakt med Pontus Rasmusson?
– Nej.
Har ni haft kontakt med affiliatenätverket?
– Ja, det gjorde vi direkt och diskuterar nu detta tillsammans med dem, avslutar Robin Mostacero.
Metapic, som tillhandahållit länkarna, skriver i en mejlkommentar:
”Vi har inte aktivt accepterat Pontus Rasmusson i vårt nätverk och har nu tagit bort honom från plattformen. Vi tar helt avstånd från hans contentskapande.”
Svarar på kritiken: ”Skulle de inte betala ut det de är skyldiga löser vi det med advokat”
Resumé har sökt Pontus Rasmusson sedan måndagsmorgonen. Influencern har dock inte återkommit, men postat på sin Instagram-story att han visst har samarbeten med företagen han länkat.
”Självklart har jag samarbete med de företag som jag marknadsför”, skriver han. ”Baserat på kommentarer och DM har dessutom företagen sålt och ökat sin försäljning kraftfullt tack vare den stora spridning jag gett de. (sic)”
”Om företagen nu backar från att betala ut den provisionsersättning de är skyldiga att betala återstår att se och jag kommer hålla er uppdaterade om vilka företag som inte betalar de influencers som gjort reklam för de (sic)” skriver han vidare.
Pontus Rasmusson skriver också att han kommer ta det vidare om han inte får ersättning från bolagen.
”Fast ni behöver inte vara oroliga för blir det några problem med att de inte skulle betala ut det de är skyldiga till en av landets största influencers löser vi det via mitt fantastiska team o advokat (sic)”.
Bild 1/2
Pontus Rasmusson hamnade i blåsväder förra året efter att Svenska Dagbladet avslöjat att han lurat barn på pengar. Han har dessutom pratat sex med sina unga följare och sålt stringtrosor som merch.
Resumé söker Pontus Rasmusson.