Sociala medier
Använde döda närstående i samarbete med begravningsbyrå – Söderlund och Berghagen får kritik
Publicerad: 22 februari 2023, 09:01
Foto: Stina Stjernkvist / SvD / TT + Janerik Henriksson / TT + Skärmdump: Instagram
Döda släktingar och närstående blev ansiktet utåt i två reklamsamarbeten för Ignis begravningsbyrå från profilerna Ann Söderlund och Malin Berghagen. Nu rasar följarna mot duon.
Malin Berghagen och Ann Söderlund har i veckan båda gjort sponsrade inlägg för en begravningsbyrå. Det är för begravningsbyrån Ignis som inläggen är gjord i samarbete med. I inläggen syns avlidna släktingar och barndomsgrannar på flera bilder, med inläggstext om den avlidna och deras betydelse för Ann Söderlund respektive Malin Berghagen.
I Malin Berghagens inlägg lyfter hon upp grannen vid barndomshuset i Järvsö. Så här skriver hon om grannen Svante:
”IGNIS begravningsbyråer hjälper dig med allt du behöver när någon du älskar gått bort, så du får tid och sörja. Likt Svante gjorde med mig visar dom med sin kunskap och personliga hjälp, den bästa vägen att gå, till att skapa en vacker plats. Ett sista avsked. Tack för allt du gav oss Svante.”
Ann Söderlund visar upp sin farbror som gått bort, i inlägget skriver hon:
”Jag saknar dig ofta och har lyckats att undan för undan sortera bort de fula minnena och samlat de fina i mitt hjärtas skattkista. Nu är ”Sollis” på väg. Bröder. In i döden. Just nu har vi sorgepaus. Där tårar får gråtas och där tacksamheten får väckas till liv. Ignis begravningsbyrå finns där och hjälper till hela vägen, så det finns tid att sörja.”
Inläggen har mötts av stark kritik i kommentarsfältet där människor anser det osmakligt att göra ett betalt samarbete med en begravningsbyrå och visa upp döda personer. I ett inlägg på Twitter skriver en person ”Haha wow, föreställ er att ens farbror dör och första tanken blir: hur kan jag tjäna pengar på detta?” och har med en skärmdump på Ann Söderlunds nu raderade inlägg. En annan skriver ”så... vilket företag vill ni att ERA släktingar gör betalt samarbete med när ni just har dött?”.
I ett sms till Resumé skriver Ann Söderlund:
”Hej! Tråkigt att det är så laddat att prata om döden i betalda samarbeten. Det kanske är så att det upprör mer än det tröstar. Jag tog bort inlägget och är hemskt ledsen om jag har sårat någon.”'
Ann Söderlund har nu tagit bort det sponsrade inlägget, men Malin Berghagen har kvar sitt inlägg. I kommentarsfältet har Malin Berghagen bemött kritiken och skriver bland annat:
”Tror det är viktigt att påminna om att vi inte behöver gå igenom det här själva och att det finns stöd att få.”
I ett meddelande till Resumé skriver Malin Berghagen:
”Jag har inget problem med att göra reklam för något så viktigt som hjälp och stöd vid någons bortgång.”
Bild 1/3
LÄS MER: Efter kritiken mot samarbetet – byrån svarar: ”Möjligt att det hade kunnat göras på ett annat sätt”