Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

Beatly öppnar upp målgruppsdatan – vill locka mindre annonsörer

Publicerad: 20 april 2021, 08:31

Foto: Kerry Trank

Datan för profilerna på Beatlys plattform kommer framöver att finnas tillgänglig gratis.


Ämnen i artikeln:

BeatlyInfluencer marketing

Tillväxten för influencer marketing fortsätter, men ofta är det de stora varumärkena som satsar på kanalen.I ett försök att locka fler små och medelstora annonsörer väljer influencerplattformen Beatly nu att göra sin målgruppsdata för samtliga av sina profiler tillgänglig för vem som helst som registrerar ett konto. Tanken är att den typen av öppen data ska locka annonsörer som tidigare haft dubier kring influencer marketing.

– Det finns både de som inte testat influencer marketing och de som gått på nitlotter där samarbetspartnern inte varit transparent med sin data. Genom det här steget vill vi bidra till en mer mogen och transparent bransch, säger Andreas Eliasson, vd på Beatly, till Resumé

Bland datan som finns tillgänglig finns bland annat medeltal för likes och kommentarer, följarnas kön, ”äkthetsgrad på följarna”(de flesta stora konton lockar till sig mängder av botkonton), geografisk spridning på följarna, tidigare samarbeten och vad profilen i fråga kräver i kompensation.

Andreas Eliasson säger att annonsörer vanligtvis behöver fråga efter den här typen av data från profilen själv eller begära det från en eventuell influencerplattform. Att ha det mer lättillgängligt är något som efterfrågats av flera kunder.

– Influencer-branschen är i allmänhet rätt stängd där man måste signa upp sig på dyra licenser för att få tag på data. Det är både dyrt och komplext vilket gör att det mest är stora företag som hoppar på. Med det här initiativet vill vi sänka trösklarna. 

Precis som andra delar av annonsekosystemet drabbades influencer marketing-sektorn och Beatly av pandemin. Efter några tuffa inledande månader upplever dock Andreas Eliasson att de repade sig till hösten och omsättningsmässigt ligger de i Q1 2021 långt före samma period 2020.

– Pandemin har snabbat på utvecklingen för onlinetjänster och e-handel rejält, det har gynnat även oss.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BeatlyInfluencer marketing

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.