Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Bianca Ingrossos mensfilm delar publiken – varumärket stänger kommentarsfältet efter hat

Publicerad: 3 mars 2021, 10:48

I ett samarbete med Deodoc dramatiserar Bianca Ingrosso sin menscykel. På varumärkets Instagramkonto hyllas videon av influencers, men anklagas av andra för att sexualisera mens. Nu har bolaget stängt kommentarsfältet sedan de upplevt att hat riktats mot Bianca Ingrosso.


Ämnen i artikeln:

Bianca IngrossoInfluencersInstagram

Företaget Deodoc började sälja intim-deodoranter för kvinnor 2013 och erbjuder i dag alltifrån ekologiska tamponger och vulvavänligt badskum till rakartiklar. Varumärket har flera gånger använt sig av influencersamarbeten och så sent som förra året fällde Reklamombudsmannen en kampanj med Bianca Ingrosso för varumärkets tamponger som bedömdes vilseleda konsumenten. I samarbetet hävdade influencern bland annat att Deodocs tamponger ”inte släpper ifrån sig några fibrer”.

Grundarna Hedieh och Hasti Asadi berättade i en intervju med sajten Beakit från 2017 att de har en vision om att bygga ett ”Victoria's Secret” för intimvård. I det senaste bokslutet, maj 2019- maj 2020, omsatte bolaget 17,5 miljoner kronor (10,4) med ett resultat på 2,8 mkr (685 tkr).

I den aktuella filmen som publicerades under måndagen i Deodocs sociala kanaler tolkar Bianca Ingrosso menscykeln i olika outfits. Vi får följa olika dramatiserade känslolägen genom pms, mensvärk, ägglossning och glädjen efteråt. Filmen är en del av en större menskampanj som varumärket gör tillsammans med influencern.

På Twitter och Instagram vänder sig flera användare mot filmen och menar att Bianca Ingrosso sexualiserar mens, att filmen har ett manligt perspektiv samt kritiserar produkternas effekt på vaginan.

”Men va fan? VEM har sån mensvärk?? Mensvärk gör ont som fan, inte 2 sekunders sexig magknip 🤦🏼 denna reklam ser seriöst ut som en parodi.”, skriver en användare.

”Givetvis vet vi att menscykeln är helt individuell och med olika upplevelser för varje kvinna, men det viktiga i frågan är att vi lyfter ämnet och pratar om det. Här gör vi det med en reklamfilm som visar de fyra olika faserna.”, skriver en annan.

Men majoriteten av kommentarerna är positiva. Bianca Ingrosso hyllas av flera användare som anser att filmen är snygg och visar feministisk styrka. Några av de som uttrycker sitt gillande är influencers som Daniel Paris, Nicole Falciani och Cloe Shuterman.

”Det här älskar man ju!”, skriver Daniel Paris.

Efter en rad negativa kommentarer valde Docdeo att stänga ner möjligheten att kommentera inlägget under tisdagen.

I ett mejl skriver Deodoc till Resumé att de valt att stänga kommentarsfältet på grund av att hat har riktats mot Bianca Ingrosso:

”Menscykeln är individuell och skiljer sig från kvinna till kvinna. Vi har gjort en film där vi visar menstruationscykelns fyra faser, filmen är en del av en större kampanj där vi vill belysa de olika faserna och utbilda om som händer i kroppen.  

Vi välkomnar alltid åsikter och svarar gärna på frågor. Men vi accepterar inte hat, personangrepp eller spridning av felaktig information. Därför valde vi att stänga av kommentarsfältet.”

Bianca Ingrosso har själv inte spridit filmen i sina sociala kanaler, utöver att lägga upp den i sin story på Instagram.

Resumé har också sökt Bianca Ingrosso för en kommentar via hennes pr-kontakt. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.