Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

De har knäckt koden för miljonpublik – här är trenderna som funkat på Tiktok 2021

Publicerad: 21 december 2021, 10:38

Tiktok-pastan, Abbas återkomst och Will Ferrells lyckönskningar till herrlandslaget är några av de fenomen som lockat miljoner visningar på Tiktok under året som gått.


Ämnen i artikeln:

TikTokSociala medier

Under pandemin har Tiktok fått en skjuts i antalet användare, och i september i år nådde man milstolpen en miljard månatliga användare. Med användare kommer, som så många gånger förr, också intresset från annonsörer och varumärken. 

Men vad funkar då på plattformen? Tiktoks egen årliga sammanställning kan ge en del inspiration:

Matklippen som setts av miljoner – pastan blev en världsnyhet
Den så kallade Tiktokpastan med tomater och fetaost har prövats i både en och två hem under året som gått. Originalklippet är inte från Sverige, men även svenska kreatörer har lyckats få miljonvisningar för sina recept. Här är några av dem:

Tacowrapen av @simplefood4you: 14,9 miljoner visningar.
Avokadopastan av @simonkafi: 2 miljoner visningar.
Godisremmar med två ingredienser av @julansmulan: 657 000 visningar.
Hemmagjord Daim av @linneaorvegaard: 136 000 visningar.

Abbas återförening trendar
Innan det blev känt att Abba skulle lansera sin återförening skapade de ett konto på Tiktok. Tilltaget fick medier att spekulera i vad som var på gång. Nu, när det sedan länge står klart att Abba släpper ny musik, har bandet skrapat ihop två miljoner följare på plattformen. Dessutom har man ställt låtar som ”Dancing Queen” och ”Take a chance on me” till förfogande för andra Tiktok-kreatörer. Här är de låtar som gått bäst bland svenska kreatörer i år:

ABBA - Mamma Mia - 263 600 videor skapade med låten.
Sinan - Commando - 94 100 videor skapade med låten.
Miriam Bryant och Victor Leksell - Tystnar i luren - 38 100 videor skapade med låten.
A36 - Samma gamla vanliga - 29 500 videor skapade med låten.

De största sporthändelserna
Under året som gått har en del sporthändelser utmärkt sig på Tiktok. Bland annat under hashtaggen #HejaSverige, där svenskarna delade hyllningar till herrlandslaget i fotboll under Fotbolls-EM. Hashtaggen har över 70 miljoner visningar. Här är övriga stora sporthändelser på Tiktok under 2021:

Skådespelaren Will Ferrell önskar herrlandslaget i fotboll lycka till - 600 000 visningar.
Frölunda hockey och den sjungande målvakten Niklas Rubin.
Division 6-landslaget Kållandsö GOIF har fått miljoner visningar.

Övriga trender:
#Booktok - en hashtagg med 29 miljarder visningar, som driver bokförsäljning både i Sverige och internationellt.
#LärdigpåTikTok - en svensk hashtagg med 185 miljoner visningar under 2021.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

TikTokSociala medier

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.