Sociala medier
Det har aldrig varit såhär inne att vara en snåljåp på sociala medier
Publicerad: 25 april 2023, 08:10
Cecilia Victoria Kärrberg bloggar om defluencing-trenden, som är stor på Tiktok.
Allt fler vänder sig till Tiktok för att ta del av recensioner. Perfekt för den som vill bortom företagens egna och ibland manipulerade recensioner. Skräcken för varumärken som inte lever upp till förväntningarna, skriver Resumés bloggare Cecilia Victoria Kärrberg.
CVK
Cecilia Victoria Kärrberg
Det är lönevecka och det är ingen slump att influencers på Instagram och Tiktok pumpar ut klädnyheter i deras kanaler. Ingen bryr sig längre om Na-kds utnyttjande av praktikanter.
När rubrikerna och granskningarna försvunnit har de fått flytta tillbaka till influencers flöden. Här finns också reklam för snabba lån och begravningsbyråer.
Sociala medier har det senaste decenniet eldat på den snabbväxande modeindustrin. Med möjligheten att kunna ta del av kändisar och influencers outfits via exempelvis Instagram. Kan en väska eller ett par stickade vantar (?) ta slut i lager på en kvart. Modenyheter och outfits färdas med en bråkdelen av en sekund över hela världen. McKinsey och company har i sina egna undersökningar sett att ett plagg anses ur mode två gånger så snabbt idag i jämförelse med för 15 år sedan. Dessutom har modevärlden på sociala medier skapat egna trender som modeindustrin och producenter snabbt behöver skapa och producera för att hålla sig relevant.
”Personligt själväckel” berättade Anitha Clemence om sin egen köphets som också påverkat resten av familjen i Ekonomibyråns "Modemedveten business". "Dumpa en influencer!" skrev Sara Wimmercranz i ett inlägg på Instagram den 29 januari. Som ett svar för att vi bör ta ansvar för vår egna påverkan via sociala medier. Inspireras utan att konsumera! Så lyder Hållbara Saras (Olsson) inlägg från 15 mars.
Fler röster höjs i sociala medier kring vår ohållbara konsumtion av framförallt kläder. Men också konsumtion generellt. #deinfluencing har idag över 500 miljoner visningar på Tiktok. En motpol till modeinfluencers fast fashion hets. Via hashtaggen visar personer vad du inte ska köpa. Trendiga produkter framförallt inom smink.
LÄS MER: Deinfluencers gör karriär på att snacka skit om ditt varumärke: ”Rena skära döden”
Allt fler tar till appen Tiktok för att följa och ta del av recensioner. Riktiga personer som ofiltrerat och inte sponsrat tar sig an populära produkter. Perfekt för den som vill bortom företagens egna och ibland manipulerade recensioner. Skräcken för varumärken och företag som inte lever upp till förväntningarna.
I helgen renoverade jag köket, för 900 kr. Hade aldrig för mitt liv vågat skriva eller erkänna detta för några år sedan. Då var det inne med ett ”Bianca Ingrosso-kök”. Marmor, höga skåp av glas och designerkranar. Fast att alla ändå äter ute. Men tur för mig att det aldrig har varit så inne på sociala medier att vara en snåljåp. 2023 och 2024 kommer Sverige antagligen att befinna sig i en lågkonjuktur. Kanske längre. Det finns med andra ord många affärsmöjligheter framöver för dom som skapar content för att spara och hålla i sina pengar.
För er som undrar hur företag ska kunna växla upp och klara sig utan snabb marknadsföring i sociala medier. Kom ihåg att sociala medier en gång var startgropen för vår ohållbara konsumtion. Vore det inte lägligt om sociala medier kan vara starten för en mer hållbar framtid.
Läs fler blogginlägg av Cecilia Victoria Kärrberg i Sociala medier-bloggen hos Resumé.