Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

Donald Trump störst på Twitter – men Joe Biden bäst på att väcka engagemang

Publicerad: 3 November 2020, 13:19

Presidentkandidaterna Donald Trump och Joe Biden.

Intensivt twittrande och kandiderande på sociala medier har gett avtryck under årets valkampanjer. Enligt en ny genomgång av Meltwater är det utmanaren Joe Biden som lyckats bäst med att synas på sociala medier – och väcka engagemang med sina inlägg.


Ämnen i artikeln:

MeltwaterPresidentvalet 2020

Bevakningen av och inför det amerikanska valet, som avgörs i dag tisdag, har varit intensiv både i traditionella och sociala medier. Inte minst har sociala medier som till exempel Twitter varit en viktig plattform för de två presidentkandidaterna – om än med olika nivåer av framgång med att nå ut. Det visar en ny sammanställning av analysföretaget Meltwater.

Under perioden 19 oktober till 1 november har Joe Biden nämnts 22,2 miljoner gånger i sociala medier, och Donald Trump drygt 9,2 miljoner gånger. Det ger Joe Biden ett genomsnitt per dag på 1,58 miljoner, jämfört med Donald Trumps 658 000 omnämningar. 

Foto: Meltwater

Att Donald Trump genom sin egen plattform och twittervana har ett försprång märks dock av på det engagemang som de olika kandidaterna väckt. Den sittande presidenten har en betydligt större räckvidd med sina nära 90 miljoner följare, att jämföra med Joe Bidens cirka 12 miljoner. Trots det är engagemangen betydligt högre för Joe Bidens mest populära tweet under perioden, med det korta meddelande ”Wear a mask. Wash your hads. Vote out Donald Trump” som nådde ett engagemang på 933 000. Det kan jämföras med ett engagemang på 318 000 som Donalds Trump inlägg nått, där han anklagar Joe Biden för att inte minnas hans namn. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.