torsdag30 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

DSA slår igenom – nu gäller tuffare regler för techjättarna

Publicerad: 17 februari 2023, 10:23

Foto: Getty / Naina Helén Jåma / Vilhelm Stokstad / TT

Techjättarna Apple, Meta, Alphabet och Twitter kommer få striktare regler och större ansvar för innehållet på sina plattformar. Nu har de fyra månader på sig att rätta sig in i ledet, annars riskerar bolagen dryga böter.

Ämnen i artikeln:

TwitterAppleAlphabetMetaGoogleYoutubeEUNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Under DSA, Digital Services Act, räknas företag med över 45 miljoner användare som väldigt stora plattformar och hålls därför ansvariga för riskhantering och oberoende granskningar. De måste också dela sin data med myndigheter och forskare, samt anpassa sig till ett specifikt regelverk. Plattformarna har haft till i dag, fredagen den 17 februari, på sig att redovisa hur många aktiva användare man har per månad, och därefter har man fyra månader på sig att följa reglerna. Konsekvensen är annars böter, som kan bli upp till sex procent av bolagets globala omsättning.

Twitter uppgav att man har 100,9 miljoner månatliga användare, baserad på de senaste 45 dagarna. Alphabet uppger olika siffror beroende på applikation; Google Maps har 278,6 miljoner användare, Google Play 274,6 miljoner, Google Search 332 miljoner, och Youtube 401,7 miljoner användare per månad. Meta uppgav att Facebook har omkring 255 miljoner månatliga användare i EU, och 250 miljoner på Instagram, baserat på de senaste sex månaderna.

Apple pekar på att bara deras App Store för Iphones i sig själv kan klassas som en ”väldigt stor plattform”, men man har också räknat in användarna från Ipads, datorer, Apple Watch och tv-apparater.

”Apple har för avsikt att anpassa var och en av de befintliga versionerna av App Store med de befintliga DSA-kraven för VLOPs eftersom målen för DSA ligger i linje med Apples mål för att skydda konsumenter från olagligt innehåll”, uppger Apple i ett uttalande, enligt Reuters.

De viktigaste punkterna i Digital Services Act, DSA:

■ Användandet av så kallade ”dark patterns” förbjuds. Dark patterns är en designteknik för att få användare att göra ett visst val – till exempel genom att markera den, för företaget, fördelaktiga rutan i en tydligare färg. 

■ Det är förbjudet att rikta annonser till barn. Det kommer dessutom vara förbjudet att rikta dem mot målgrupper baserade på religiös tillhörighet, etnicitet och sexuell läggning.

■ Digitala marknadsplatser, som Tradera och Blocket, måste säkerställa att en återförsäljare inte säljer ”skadliga varor”. 

■ Sajter behöver göra än mer för att få samtycke till att spåra användare som surfar in på dem. Om användare säger nej till att spåras blir det dessutom förbjudet att stänga av vissa funktioner för dem. 

■ Ökade krav gällande transparens kring digitala annonser. Huvuddelen av ansvaret ligger på plattformen där annonsen visas. 

■ De stora plattformarna blir skyldiga att publicera rapporter på hur de jobbar mot och hur mycket ”skadligt innehåll” de tagit bort. Rapporterna ska publiceras var sjätte månad.

■ De stora plattformarna blir skyldiga att göra årliga riskbedömningar av användandet av deras tjänster. Riskbedömningarna ska särskilt fokusera på hur plattformarna kan manipuleras och hur olagligt innehåll kan spridas. 

LÄS OCKSÅ: Så förändrar EU-lagen annonssystemet – men brister inom influencer marketing 

LÄS OCKSÅ: Hur påverka nya EU-lagstiftningen dig som annonsör? Resumé reder ut 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev