Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Ebba Busch krossar konkurrenterna på Twitter under valåret

Publicerad: 31 augusti 2022, 08:36

Ebba Busch dominerar på Twitter.

Foto: Pressbild / Montage.

Kristdemokraternas Ebba Busch vet hur man kommunicerar i sociala medier. Med ett enormt gap till de andra partiledarna har hon samlat ihop en halv miljon kommentarer, lajks och retweets på Twitter hittills i år. Frågan är bara vilken roll det spelar för valresultatet.


Ämnen i artikeln:

Ebba Busch ThorKristdemokraternaNyheter

Undersökningsföretaget Meltwater har på uppdrag av Resumé tagit fram statistik över hur partiledarna presterat på Twitter, hittills under 2022. 

Siffrorna talar sitt tydliga språk: Kristdemokraternas Ebba Busch har engagerat nästan tre gånger så mycket som Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson.

Under valåret har Ebba Busch, förutom att posta inlägg på klipp och artiklar där hon intervjuas i traditionella medier, kontinuerligt tagit ställning i frågor som gängkriminaliteten och vården och konsekvent riktat kängor mot det rödgröna blocket. Något som uppenbarligen är ett framgångskoncept. Här är ett exempel på hur det kan se ut när Ebba Busch får stort genomslag för sina tweets:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.

Noterbart är också att Miljöpartiets Per Bolund har det kämpigt. Under valåret har han publicerat tio gånger så många tweets som Ebba Busch, men föga framgångsrikt. Han har sämst engagemang av alla partiledare med konton på mikrobloggen. Dessutom har han lockat tio gånger färre följare än Ebba Busch.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.