Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Sociala medier
Publicerad: 28 maj 2021, 11:47
Foto: Isabell Höjman/TT
Tiktok har anklagats för att rikta dold marknadsföring i form av ”challenges” mot barn. Nu inleder EU-kommissionen, under ledning av svenska Konsumentverket, en utredning av frågan.
Granskningen inleds efter att den europeiska konsumentorganisationen BEUC tidigare i vintras slog larm om misstankar att den kinesiska plattformen riktar dold marknadsföring mot barn, något som bryter mot rådande lagstiftning. Specifikt gäller misstankarna hur så kallade challenges, som ofta används av influencers på uppdrag av annonsörer, används mot barn. I vissa challenges måste användarna köpa produkter för att kunna delta, vilket enligt BEUC skapar dolda kommersiella motiv.
Även Tiktoks användarvillkor kommer att granskas. Initiativet kommer att genomföras av EU:s konsumentskyddande myndigheter där svenska Konsumentverket får en ledande position, det skriver Konsumentverket själva i ett pressmeddelande.
Tiktok har nu en månad på sig att svara EU-kommissionen och inleda samarbete med de granskande myndigheterna.