Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Experten om Kenza-domen: Kraven på reklammärkning blir hårdare

Publicerad: 3 februari 2020, 09:33

Kenza Zouiten Subosic fälls för smygreklam i två inlägg.

Patent- och marknadsdomstolen fäller 2 av Kenzas 30 inlägg från influencerresan med Chimi Eyewear – trots att de var reklammärkta. Enligt domen är det viktigt att influencers ännu tydligare skiljer på de inlägg som är reklam och de som inte är det. Advokat Stefan Widmark önskar sig en mer ingående analys av gränsdragningarna.


Ämnen i artikeln:

InfluencerInfluencer marketingKenza Zouiten

I januari 2019 stämde Konsumentombudsmannen (KO) influencern och företagaren Kenza Zouiten Subosic för brott mot marknadsföringslagen. Detta sedan hon gjort en flera inlägg om solglasögon från Chimi Eyewear utan

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News