Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

Facebook om hypegrupperna: Regelbrott med manipulerat engagemang

Publicerad: 25 Mars 2021, 13:12

”Vi tillåter inte att individer säljer, köper eller utbyter engagemang såsom likes eller följare”, säger Lukasz Lindell, kommunikationschef för företagsfrågor på Facebook i Sverige.

Foto: Flickr / Getty Images

I så kallade hypegrupper på Facebook utbyter medlemmarna följare, likes och kommentarer för att driva upp engagemanget på sina konton i sociala medier. Något som de annonsörer Resumé Insikt varit i kontakt med är kritiska till. Nu säger Facebook att upplägget bryter mot bolagets regler.


Ämnen i artikeln:

FacebookFejkföljareSociala medierInstagramGranskningLukasz Lindell

Köpta följare och botar i sociala medier är en en välkänd problematik som under de senaste åren upprepade gånger varit föremål för debatt, inte minst inom marknadsföringsbranschen. En inte lika omtalad metod för att boosta konton i sociala medier är att använda sig av så kallade ”hype groups” – engagemangsgrupper. ”Follow for follow” är den vedertagna frasen i grupperna och precis som det låter syftar upplägget till att boosta – eller manipulera – sitt engagemang genom att helt enkelt vädja om följare, likes och kommentarer från andra, i utbyte mot samma tillbaka. 

Resumé Insikt har granskat 25 internationella och svenska grupper på Facebook, där den största har så mycket som en kvarts miljon medlemmar. Ofta är kravet för att bli medlem i grupperna att börja följa administratören, och dessutom finns ofta en rad andra krav för att få vara kvar i grupperna. I den här artikeln går vi igenom hur upplägget ser ut, och visar hur vi skrapade ihop 25 nya följare och 71 likes på bara 1,5 timmes koncentrerad insats i grupperna. 

En medelstor influencer med cirka 60 000 följare berättar att upplägget är vanligt förekommande bland influencers och att han anser att det dopade engagemanget är att likställa med verkligt. Det är dock en uppfattning som de annonsörer Resumé Insikt varit i kontakt med vänder sig emot

– Det klart att det här upplägget blir missvisande och att det saknas transparens. Vi som annonsörer riskerar att inte få det vi vill ha ut av ett samarbete och förmodligen är det inte heller den influencern som gör det bästa jobbet för mitt varumärke. Det är allvarligt, säger Hanna Riberdahl, vd på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. 

Lukasz Lindell, kommunikationschef för företagsfrågor på Facebook i Sverige, säger i ett mejlsvar till Resumé att det är ”otroligt viktigt” att interaktioner som görs på Facebook och Instagram mellan individer och företag är autentiska. Att utbyta engagemang med varandra är emot plattformarnas regelverk. 

– Vi tillåter inte att individer säljer, köper eller utbyter engagemang såsom likes eller följare, eller att man kräver engagemang som en förutsättning att få tillgång till ett visst innehåll. Detta bryter mot våra regler gällande spam, så som det är beskrivet i våra gemensakapsregler – applicerbart både på Facebook och på Instagram.

Lukasz Lindell säger att Facebook har gjort ”signifikanta” investeringar för att motverka den här typen av aktiviteter på bolagets plattformar. Som exempel lyfter han att Facebook de senaste åren har tredubblat storleken på de team som arbetar med säkerhet och trygghet, för att i dag ha uppnått 35 000 människor. 

– Vi har utöver det byggt teknologi baserat på AI för att proaktivt hitta och ta bort den här typen av innehåll. Medan vi ser att det alltid finns mer att göra, ser vi också framgångar i våra initiativ. Mellan oktober och december 2020, tog vi på Facebook bort en miljard inlägg som bröt mot våra regler kring spam, samt rensade bort 1,3 miljarder falska konton.

– Vi kommer fortsätta med vårt arbete för att säkerställa att individer och företag känner trygghet på våra plattformar. Men nolltolerans betyder inte noll förekomst, även om vi är målmedvetna i att motverka missbruk på våra plattformar.

LÄS MER

Vi infiltrerar okända Facebook-grupperna som skapar manipulerat engagemang
Branschen kritisk till hypegrupper: ”Okunskapen är stor” 

Jakten på ”äkta” följare avslöjar stulna identiteter – experten: problemet har vuxit
Follow 4 follow – inifrån de okända handelsplatserna på Facebook 

 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.