Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Sociala medier

Feministiska budskap stoppas av Facebooks regelverk

Publicerad: 18 November 2019, 14:56

”Jag kan ju inte börja ändra i tidningsinnehållet för att det ska passa Facebook – där drar jag gränsen”, säger Eva Bonde som driver Historiskan.

Facebooks hårdare annonspolicy ska förhindra spridning av falska nyheter, men innebär också att företag och organisationer som jobbar med kvinnofrågor, jämställdhet och feminism riskerar att inte kunna annonsera på plattformen. Ett hårt slag för små aktörer som tidningen Historiskan – som i princip förlorat sin enda möjlighet att nå ut.


Ämnen i artikeln:

FacebookSociala medierFeminism

I januari i år gjorde Facebook en åtstramning av sin annonspolicy med syfte att förhindra spridningen av desinformation på plattformen, ett problem som gjort Facebook till föremål för kritik sedan det amerikanska valet 2016. Med regeländringen infördes bland annat krav på registrering i samband med politiska kampanjer. Från och med i mars i år blev politiker och politiska partier tvungna att registrera sig och auktoriseras av Facebook, därtill infördes ett krav på att alla politiska annonser på plattformen måste märkas med en informationsstämpel som gör det tydligt för användaren att det rör sig om betalt innehåll.

En följd av Facebooks skärpta regelverk är att vissa företag och organisationer plötsligt har fått stora problem med att annonsera på plattformen, då Facebook har börjat flagga vissa ord som politiska.  

Resumé rapporterade i september om hur elbolaget Fortum drabbats av det hårdare regelverket

– Eftersom vi är ett energiföretag som jobbar med frågor kring klimatet är det svårt att undvika ord som ”energi”, ”EU” eller ”miljö” i våra annonser, men det verkar som att Facebook kräver att man ska vara en politisk organisation för att få annonser med den typen av ord godkända. Visst kanske klimatfrågan är politisk, men det är också en samhällsfråga och vi är inte en politisk organisation utan en samhällsaktör. Det är svårt att runda detta faktum, sade kommunikationschef Per-Oscar Hedman till Resumé vid tillfället.  

I dagarna aktualiserades frågan igen, när Stockholms läns museum publicerade ett blogginlägg där de berättade om problemen med att marknadsföra den digitala utställningen Kvinnokraft. Trots att de gått igenom en verifiering som politisk aktör, godkändes inte annonserna. 

Lenita Gärde, kommunikatör på Stockholms läns museum, skriver i blogginlägget: 

”Svaret som denna gång kom upp i samband med avslaget, menade att inlägget innehöll grova ord – de påstod att det gick att jämföra med ord som skit och arsle (!). När jag gick tillbaka till inlägget för att försöka förstå vilka ord de syftade på kunde jag endast se ord som feminism, kvinnohistoria och jämställdhet. Skrattretande kan tyckas, men skrattet fastnade omedelbart i halsen”.

Hon frågar sig vidare hur Stockholms läns museum ska kunna synliggöra Sveriges kulturarv och kvinnohistoria om de inte kan använda dessa ord i sin marknadsföring. 

”Och framför allt, hur kommer det sig att dessa ord anses grova? Vem är det som sitter och klassificerar?”

LÄS MER: ”Liv Sandberg: Vi har tagit stora kliv mot transparens” 

Eva Bonde som driver den kvinnohistoriska tidningen Historiskan har sedan de nya reglerna införts nekats att annonsera på Facebook då annonserna klassats som rörande ”sociala frågor, val eller politik”. Trots att hon har bett Facebook granska annonserna ännu en gång görs samma bedömning. 

– Ingen verkar kunna ge något konkret svar på vad det är som anses vara ”politiskt” i annonserna, vilket är frustrerande. Det här regelverket kanske är ett välmenat försök att komma åt valpropaganda, men de ord som Facebook har valt att flagga är väldigt spridda och verkar framför allt fokuserade på kvinnofrågor, jämställdhet och HBTQ-frågor, vilket jag tycker är lite skrämmande, säger Eva Bonde till Resumé. 

Eva Bonde säger att hon har funderat på att ansöka om verifiering som politisk aktör, men kommit fram till att det inte är ett alternativ.  

– Historiskan är en partipolitiskt obunden tidning, så det skulle göra att jag marknadsförde Historiskan som något den inte är. Det är inte mitt jobb att ta ställning i nutida politiska frågor, därför finns det ingen poäng för mig i att registrera mig som en politisk aktör. Jag tycker inte att man ska tvingas in i en roll som man faktiskt inte har. 

Vad innebär det här för Historiskan?
– Det innebär att det blir mycket svårare för mig att nå ut, i och med att Facebook och Instagram är Historiskans största marknadsföringsområde. Det är där jag kan synas och nå ut, jag har ingen budget att annonsera på annat sätt. Det känns oroligt inför framtiden. Jag driver Historiskan på egen hand och har inte resurser att fajtas med Facebook med hjälp av till exempel med extern byrå. I förlängningen kommer det antagligen betyda att jag får ge upp att annonsera på Facebook helt och hållet, för jag har inte tid att sitta och testa olika ord och formuleringar. Det slår hårt.

Eva Bonde upplever dessutom att de senaste annonserna hon fått nekade av Facebook inte har avvisats på grund av själva texten i annonsen, utan på grund av ord som till exempel syns på Historiskans omslag eller på grund av produkter som finns i webshopen. 

– Då kvittar det ju vad som syns i själva annonsen. Jag kan ju inte börja ändra i tidningsinnehållet för att det ska passa Facebook – där drar jag gränsen.

En annan aktör som drabbats av Facebooks striktare regelverk är det feministiska nätverket FemHbg i Helsingborg. 

– Jag gissar att Facebooks nya riktlinjer handlar om att de vill stoppa fake news och påverkan i olika demokratiska val, vilket ju varit ett problem. Att de då kräver verifiering från oss som använder politiska ord, vilket jag håller med om att feminism och jämställdhet är, förstår jag, säger Camilla Bergvall, som är vice ordförande FemHbg och projektledare för Kvinnokarta Helsingborg. 

– Men, jag tycker att det blir fel när det slår mot små organisationer och företag som försöker göra gott och där borde Facebook se över sitt system för att upptäcka fejkkonton och olaglig påverkan som de ju troligtvis är ute efter, fortsätter hon. 

Camilla Bergvall anser att Facebook borde se över sin kommunikation med de som försöker få sina annonser godkända. 

LÄS MER: ”Facebook-anställda i öppen protest mot politiska annonser” 

– Vi har överklagat flera annonser och bara fått avslag igen utan någon kommentar om varför. Jag har nu skickat in id-verifikation och sedan dess har jag kunnat annonsera, om det är kopplat till varandra eller bara slumpen kan jag inte svara på, jag är inte tillräckligt insatt i annonseringsriktlinjerna. 

Camilla Bergvall tror inte att det rör sig om en ”konspiration mot feministiska organisationer”, utan en följd av nya riktlinjer som i grunden har goda avsikter. 

– Men Facebook behöver onekligen se över hur deras nya system fungerar och förbättra kommunikationen med oss som vill göra världen bättre och nå ut med våra budskap. Annars spelas ju antidemokratiska aktörer rakt i händerna.

Resumé frågar Facebook hur de ser på att aktörer som jobbar med kvinnorelaterade frågor eller jämställdhet i dagsläget har svårt att få sina annonser godkända på Facebook. 

Peter Münster, kommunikationschef på Facebook i Norden, säger i ett mejl till Resumé att i det specifika fallet med Stockholms läns museum borde annonserna inte ha avisats.  

– Vi lägger mycket resurser på att se till att människor kan dela fritt på Facebook utan att den friheten missbrukas av några få människor med dåliga avsikter och vi investerar stora summor pengar för att säkerställa att vår bedömning är både snabb och korrekt. Men ibland gör vi också misstag och tar bort innehåll och blockerar annonser även om de inte alls bryter mot våra regler. Det är ett problem som vi gör vårt yttersta för att göra så litet som möjligt. I det här specifika fallet lyckades vi inte – vi är verkligen ledsna och ber om ursäkt för krångel – och vi tittar på vad som har hänt så att vi undviker samma misstag i framtiden, skriver han i mejlet. 

Peter Münster menar dock att det ”inte borde handla om ett bredare problem”.

Det har flera gånger tidigare rapporterats om hur Facebooks annonspolicy skapar problem för aktörer som jobbar med kvinnorelaterade frågor, bland annat startups inom kvinnohälsa.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.