Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Flera influencers tog ställning i valspurten

Publicerad: 13 september 2022, 09:52

Katrin Zytomierska, Isabella Löwengrip, Kenza Zouiten Subosic, Amanda Schulman och Hannah Widell tillsammans med Magdalena Andersson.

Influencerns har tidigare undvikit att visa upp sin politiska färg. Men inför riksdagsvalet såg vi flera profiler använda sina kanaler för att visa vilka partier de röstar på och uppmana sina följare att göra detsamma.


Ämnen i artikeln:

NyheterInfluencersValet 2022

Hannah Widell och Amanda Schulman släppte under fredagen ett avsnitt av ”Fredagspodden” där de uppmanade lyssnarna, att rösta på Socialdemokraterna. Följande dag träffade systrarna statsminister Magdalena Andersson och dokumenterade mötet i sociala medier.

Duon leder sedan mer än tio år tillbaka mediehuset Perfect Day Media som står bakom flera av landets mest populära podcasts, bland annat Fredagspodden, Alex och Sigges podcast och When we were kings. I augusti förra året stod det klart att deras bolag köps upp av Björn Ulvaeus bolag Pophouse.

LÄS MER: Vi har dammsugit partiernas kanaler – så avgörs kriget om de unga väljarna i sociala medier 

Entreprenörernas ställningstagande kritiserades av Catarina Kärkkäinen på tankesmedjan Timbro och den avgående moderate riksdagsledamoten Hanif Bali, som undrade duon hade sponsrats av regeringspartiet.

Kenza Zouiten Subosic med 1,7 miljoner följare på Instagram gick ut och berättade att hon röstar rött.

Artisten Zara Larsson delade med sig på Tiktok att hon östat vänster. Hon lade också ut en bild på Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar på Instagram.

Influencern och entreprenören Isabella Löwengrip har en bakgrund i Moderaternas ungdomsförbund Muf. Inför valen, 2014 och 2018 uppmanade hon sina följare att rösta på Centerpartiet. Men nu har hon bytt sida och publicerade en bild med Moderaternas partiledare Ulf Kristersson. I inlägget uppmanade hon följarna att rösta ”för en förändring”.

LÄS MER: Influencers som politiska makthavare i svenska valet – så kommer fenomenet utvecklas

Influencern Katrin Zytomierska lade upp en bild på sig och Ulf Kristersson.

”Ulf (Kristersson) är den enda ledaren i den här gruppen människor som bör leda Sverige. Jag vill inte uppmana någon till något eller påverka någon alls”, skrev hon.

Influencern och poddaren Rosanna Charles uppmanade sina följare att inte rösta på Sverigedemokraterna. 

– Kommer inte att rösta på SD för att de är ett rasistiskt parti, säger Rosanna Charles till Nyheter24.

Poddprofilen Nemo Hedén, 35, sade till samma sajt att röstar vänster. 

Utsattes för påhopp


Tv-profilen och influencern Paulina Paow Danielsson har inte gjort någon hemlighet av att hon röstar på Sverigedemokraterna. Hon syns ofta med merch från partiet på sina sociala medier. I TV3-programmet ”Trolljägarna” för några år sedan berättade Paulina Paow Danielsson att hon utsatts för hat och hot på grund av sitt ställningstagande.

Det samma gäller atkreatören och bloggaren Sofia Wood som säger sig ha blivit påhoppad efter att ha lagt upp en selfie med Magdalena Andersson där hon uppmanade att rösta rött.

På sin Instagram story berättade programledaren Hanna Hanapee Persson, att hon kommer att rösta rött i Region Stockholm.

Influencerduon Lovisa ”Lojsan” Wallin Hanna Friberg berättade i sin podcast ”Måndagsvide” att de kommer rösta på något av de borgerliga partierna.

Poddprofilen Julia Frändfors, gjorde ett inlägg på Instagram story där hon visade sina förtidsröster på Socialdemokraterna.  

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.