Sociala medier
Flera plattformar ser tillväxt i digital annonsering
Publicerad: 26 juli 2023, 11:35
Foto: MIODRAG GAJIC
Uppgifterna kommer från performance marketing-byrån Tinuiti.
Ämnen i artikeln:
GoogleDe stora plattformarna under Google, Meta och Amazon fick alla ökade annonsinvesteringar under förra kvartalet, enligt en rapport från Tinuiti som Adage rapporterar om. Uppgifterna från Tinuitis rapport gäller bolagets egna kunder, vilket gör att det finns viss partiskhet mot detaljhandeln och direct-to-consumer.
I streamingsegmentet ökade Youtube med 31 procent i ad spend. Högst CPM, kostnad per 1000 tittare, hade Netflix och Max (f.d HBO Max).
Även Instagram ökade med 31 procent år-till-år, i stort tack vare videoplattformen Reel. Samtidigt var Instagrams CPM lägre än andra plattformar. Även Tiktok hade lägre CPM och ökade med 11 procent.
Googles paid search har ökat med en procentenhet sedan förra kvartalet, från 10 till 11 procent. Facebook hade den minsta tillväxten med endast 2 procent.