Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

Influencernätverket går mot strömmen – mer än tredubblar vinsten

Publicerad: 24 Juli 2020, 06:58

Foto: Mateus Campos Felipe

Cure Media ökar både vinst och omsättning under 2019. Nu siktar bolaget på att växa utomlands.


Ämnen i artikeln:

InfluencerInfluencer marketing

Influencernätverket Cure Media grundades 2014 och öppnade nyligen kontor i Berlin. Bolaget använder sig bland annat av AI för att ta fram rätt influencer för rätt kampanj. Sedan starten har Cure Media har genomfört över 20 000 influencer-aktiveringar, och jobbat med kunder som Polisen, Puma och Aco. 

Medan en majoritet av influencernätverken i Sverige fortfarande går med förlust hör Cure Media till undantaget. Under fjolåret ökade omsättningen med 18 miljoner kronor, och landade på 50 miljoner kronor. Vinsten ökade likaså, från 1 miljon kronor till 8 miljoner kronor. Det rapporterar Breakit

– Vår egenutvecklade plattform gör att vi kan hantera stora kunder effektivt och jobba väldigt resultatfokuserat ihop med dem, säger Sam Foroozesh, vd och grundare av Cure, till nyhetssajten. 

Enligt vd:n har efterfrågan i Europa ökat, och öppningen i Tyskland under fjolåret är att se som ett första steg mot global tillväxt. Coronapandemin tvingar dock bolaget att skriva ner sin prognos för 2020. Tidigare hade Cure Media planer på att dubbla omsättningen – nu spår man att den landar på 75 miljoner kronor under året. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.