Sociala medier
Instagram tar krafttag mot dold reklam
Publicerad: 16 oktober 2020, 09:29
Foto: Katka Pavlickova
Med hjälp av teknik som identifierar reklaminlägg utan märkning ska Instagram minska mängden smygreklam i Storbritannien. Det framkommer av ett pressmeddelande från Storbritanniens konkurrens- och marknadsmyndighet
Att smygreklamen ökat ökat på sociala medier i takt med att influencer marketing-industrin växt kommer knappast någon överraskning. När Resumé i början av året gick igenom Reklamombudsmannens fällningar av smygreklam mellan 2012 och 2019 framkom både att det ökat – och att influencers står för en stor andel av fällningarna.
Sverige är inget undantag. Under fredagsmorgonen rapporterar Storbritanniens konkurrens- och marknadsmyndighet, CMA, att Instagram nu ska ta ett krafttag för att minska mängden dold reklam på plattformen. Det hela ska genomföras av Facebook Ireland, som driver Instagram i Storbritannien. Det framkommer av ett pressmeddelande från CMA.
Till sin hjälp har de bland annat en speciell teknik som ska identifiera inlägg där smygreklam inte tydliggjorts nog. Funktionen ”betalt partnerskap” kommer också att breddas, så att alla användare ska kunna reklammärka sina inlägg.
– Det här kommer att göra det mycket svårare för människor att publicera annonser på Instagram utan att reklammärka det som sådant, säger CMA i ett uttalande.
Krafttaget berör alla användare i Storbritannien, och alla de globala konton som riktar sina inlägg mot användare i landet.
Läs mer: Smygreklam i sociala medier trots nya domen – kaos när aktörer ska följa reglerna