Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Sociala medier

Isabella Löwengrip fälls av RO – ljög i blogginlägg

Publicerad: 27 April 2020, 07:55

Isabella Löwengrip gör reklam för en silkeskjol i ett inlägg på sin blogg. Men kjolen innehåller inte silke. Nu fälls hon för vilseledande reklam av Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenIsabella LöwengripEllos

Det var den 22 november 2019 som Isabella Löwengrip publicerade inlägget ”Plagg att investera i och påfyllda storlekar”. Inlägget innehåller flera bilder på bloggerskan i olika klädesplagg som länkas i texten. Plaggen kommer från ett designsamarbete med modeföretaget Stylein, och blogginlägget är på flera ställen markerat som ett samarbete med Ellos. 

”Isabella x Stylein är verkligen en kollektion som andas hållbart mode. Dessa plagg funkar till vinter, vår, sommar och höst. Här bär jag en av mina favoriter ni har sett förr, tröjan Moscow (länk i rött). Den är ribbad, går högt upp i halsen och är en blandning av merinoull och kashmir. Otroligt mjuk och skön. Jag bär den i vitt men den finns även i ljusblått och svart. Den tröjan matchas perfekt till en fin kjol, så är outfiten till julfirandet klart! Varför inte matcha den med silkeskjolen Saint Tropez (länk i rött) i vinrött?”, skriver bloggerskan under en bild av henne själv i den ribbade tröjan i merinoull och kashmir. 

Men enligt produktbeskrivningen på Ellos sajt innehåller Isabella Löwengrips favorit enbart 10 respektive 5 procent av dessa material. Och ”silkeskjolen Saint Tropez” innehåller inte ens silke – enligt information från annonsörens webbplats består den till 96 procent av polyester och 4 procent elastan. 

Därmed bedömer Reklamombudsmannen att blogginlägget som vilseledande, och slår fast att det strider mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

Fällningen cementerar Isabella Löwengrips förstaplats som Sveriges mest fällda influencer ytterligare. Enligt en genomgång gjord av Resumé vid årsskiftet hade bloggerskan då fällts 11 gånger av RO. 

Isabella Löwengrip har valt att inte yttra sig i frågan, enligt Reklamombudsmannens beslut. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.