Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Juristen om smygreklam-domen: Nätverken kan fortfarande ha ett ansvar

Publicerad: 6 december 2019, 13:29

Många har varit kritiska till att influencernätverket Tourn inte fälldes i det så kallade ”Kissie-målet”.

Tourn friades i Patent- och marknadsöverdomstolen i den uppmärksammade smygreklamsdomen mot Alexandra ”Kissie” Nilsson, något som tidigare väckt stark kritik. Advokat Stefan Widmark pekar dock på att domen inte säger att nätverken inte har ett ansvar – endast att det inte gick att bevisa i det specifika fallet.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingKissieKonsumentombudsmannenSmygreklamTourn

När domen i det uppmärksammade ”Kissie-målet” föll i Patent- och marknadsdomstolen i januari 2018 väcktes kritik i reklambranschen mot att Alexandra Nilssons influencernätverk Tourn friades från ansvar. Då nätverket

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News