Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Klarna startar brittiskt influencerråd

Publicerad: 4 mars 2021, 10:36

Rådet ska guida både influencers och företag inom finansiella tjänster rätt i marknadsföringen.


Ämnen i artikeln:

Klarna

Klarna i Storbritannien upprättar ett influencer-råd som ska ledsaga både influencers och varumärken när det kommer till reklam för finansiella produkter. Initiativet kommer fyra månader efter det att Klarna kritiserats av den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen. Kritiken gällde fyra poster som marknadsförde Klarnas ”Köp nu, betala senare”-erbjudande.

Rådet består av sociala medier-experter, byråprofiler och influencers. Tillsammans kommer de bland annat att skriva ett whitepaper med riktlinjer för influencers och andra varumärken inom fintech. 

Branschtidningen The Drum skriver att Klarna sett i sina undersökningar att 30 procent av respondenterna i en studie tagit ekonomiska råd från kändisar, samtidigt som bara 27 procent av britterna förstår var reklammärkningar som #ad, #affiliate och #gifted egentligen innebär.

Det svenska fintechbolaget, som nyligen värderades till 30 miljarder dollar, har det senaste året ställt om sin marknadsföring och ökat fokuset på kundvärdet i sina produkter. 

– I dag säger vår annonsering ”Få hem varan innan du betalar” i stället för ”Köp nu, betala senare”, sa Klarnas kommunikationschef Johan Gustafsson tidigare i år till Resumé. 

Både CMO David Sandström och vd:n Sebastian Siemiatkowski har i flera uttalanden därtill varit ute och slagit ifrån sig från kritiken om att de bidrar till den ökade skuldsättningen hos unga, kritik som de menar är missriktad.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Klarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.