Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Sociala medier

Klart: Tourn frias i Kissie-målet

Publicerad: 5 December 2019, 10:39

Alexandra Nilsson.

Foto: Creative Commons

Influencernätverket Tourn friades från ansvar i den uppmärksammade smygreklamsdomen mot Alexandra ”Kissie” Nilsson. Det gillades inte av Konsumentombudsmannen, som begärde ytterligare prövning. Nu står det klart att Tourn återigen frias från ansvar.


Ämnen i artikeln:

KissieKonsumentombudsmannenTourn

Hösten 2016 valde Konsumentombudsmannen (KO) att anmäla Alexandra ”Kissie” Nilsson och hennes influencernätverk Tourn för bristande reklammärkning i två blogg- och ett Instagraminlägg sponsrade av Mobilåtervinning Sverige. 

I januari 2018 kom en fällande dom i Patent- och marknadsdomstolen. I två av inläggen ansågs det inte tillräckligt tydligt att det handlade om ett kommersiellt samarbete, då annonsmärkningen kom sist. Det tredje friades däremot eftersom annonsmärkningen kom i början av texten. 

Tourn, som förmedlat reklamuppdraget, friades dock helt av domstolen som ansåg att de inte har ansvar för hur Kissie utformar sina inlägg. 

Fallet har fått stor uppmärksamhet då det är första gången en domstol prövat hur marknadsföringslagen ska användas på reklam i sociala medier. 

KO var inte helt nöjd och ville att domstolen också skulle pröva det tredje inlägget samt granska Kissies sätt att formulera sig. Därutöver ansåg KO att Tourn har bidragit till marknadsföringen och därmed bör utkrävas ansvar. 

LÄS MER: ”KO överklagar Kissie-domen: Vill att Tourn utkrävs ansvar” 

– Vi anser att även den som förmedlat uppdraget och tillhandahåller plattformen har ett ansvar för marknadsföringen. Det är viktigt att marknaden vet vad som gäller. Därför vill vi få Tourns ansvar prövat i en högre instans, sade Gunnar Wikström, processråd vid KO, vid tillfället. 

Konsumentverket ville också att vitesbeloppet för Kissies del skulle höjas från 100 000 till 500 000 kronor för att minska risken för framtida överträdelser. För nätverket Tourn yrkade myndigheten att vitesbeloppet ska fastställas till en miljon kronor.  

LÄS MER: ”Branschprofilerna sågar Kissie-domen: 'Nätverken slipper undan'”

Nu har domen i Patent- och marknadsöverdomstolen kommit och det står klart att KO förlorar gentemot Tourn. KO tvingas nu ersätta Tourn för rättegångskostnader på över en miljon kronor. Alexandra Nilssons vitesbelopp höjs inte heller. 

Oavsett om Tourn har möjlighet att påverka och till och med bestämma tidpunkten för publiceringen innebär det faktum att bloggen och Instagramkontot drevs av Alexandra Media (Alexandra Nilssons bolag, reds anm.) att Alexandra Media är det bolag som haft kontroll och slutgiltig bestämmanderätt över om marknadsföringen skulle komma till stånd överhuvudtaget, skriver Patent- och marknadsöverdomstolen i domslutet. 

Därför anser domstolen Alexandra Media också hade ansvaret och bestämmanderätten över inläggens layoutmässiga och visuella utformning, inklusive hur inläggen skulle utformas för att leva upp till de marknadsföringsrättsliga kraven på reklamidentifiering.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.