Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Klimatpolicyn till trots: Facebook tillåter fossil reklam, enligt rapport

Publicerad: 6 augusti 2021, 07:56

Foto: Pixabay

Trots sin policy tillåter Facebook stora mängder reklam för fossila bränslen, visar en rapport från Influencemap.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Rapporten visar att Facebook har tagit emot 9,5 miljoner dollar för drygt 25 000 annonser från olje- och gasindustrin under 2020. Annonserna har visats över 413 miljoner gånger enbart i USA.

Enligt rapporten har fossilproducenterna i annonserna porträtterat sig som miljövänliga och nödvändiga för högre livskvalitet. Rapporten menar också att bolagen felaktigt lägger ansvaret för klimatförändringar på konsumenter, snarare än industrier.

Enligt rapporten är det Exxonmobil som spenderat mest på annonser på plattformen, följt av American Petroleum Institute. De har spenderat 5 respektive 2,9 miljoner dollar på annonsering.

Till The Guardian säger Facebooks talesperson att man avvisar annonser som, av en oberoende kontrollant, bedöms vara vilseledande eller falska. Enligt rapporten har Facebook misslyckats med detta.

Rapporten menar att bolagen använder sociala medier som en nyckelstrategi för att förlänga användandet av fossila bränslen. Dessutom visar rapporten att annonserna koncentrerats till stater med högt användande av fossila bränslen, eller så kallade ”swing-states”, som ofta har stor betydelse i de amerikanska valen.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News