Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Sociala medier

Krisinformation hånade Twitteranvändare – nu ber de om ursäkt

Publicerad: 17 mars 2021, 13:43

I går kväll kallade Krisinformations Twitteransvarige användare som hörde av sig för ”faktaresistenta” och hånade dem för att vara ”arga män”. Under förmiddagen gick de ut och bad om ursäkt för svaren.


Ämnen i artikeln:

MSB

Hur företag bör besvara frågor och kritik i sociala medier har varit omdebatterat sedan Facebook, Twitter och Instagram slog igenom. De senaste åren har vi sett en tydlig trend där företag försöker vara alltmer personliga i sina svar, något som inte minst varit vanligt förekommande i USA. De skämtsamma, och ibland smått hånfulla, svaren brukar dock komma från privata företag. 

Under gårdagskvällen fick Krisinformation kraftig kritik för hur de på sin Twitterkanal svarade på användare som hörde av sig. Krisinformation är en webbplats som samordnar samtliga myndigheters information i samband med kriser och drivs av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. 

Svaren kom till användare som twittrat gällande desinformation kring Astra Zeneca-vaccinet där läkemedelsbolaget själva säger sig vara utsatta för attack från främmande land. 

Två av användarna möttes av svar såsom:

”Hej XX! Det är svårt att ge ett heltäckande svar på din något oklara fråga med bara 280 tecken. Eftersom du kallar dig Arg Man På Internet, kanske det räcker för dig? Att vara arg alltså? Och då har du ju fått vara det nu. Hoppas det känns bättre imorgon! Mvh Marie” och:

”Hej XX! Liknelsen av Krisinformation som megafon är träffande. Du vrålar nu i megafonen Twitter. Vore du inte faktaresistent skulle du inte förvänta dig ett seriöst svar på din 'fråga' på 280 tecken. Om din cirkel nu är sluten, undrar jag när den var öppen? Mvh Marie”.

Kritiken mot svaren trendade i går kväll och under förmiddagen på Twitter i Sverige. Många menar att Krisinformation genom svaren urholkar trovärdigheten för sig själva och närmed sitt uppdrag.

Under förmiddagen valde Krisinformation att gå ut med en ursäkt för svaren, varav somliga de menar är ”oacceptabla”.

”Så här ska man inte bli bemött i våra kanaler. Vi ber verkligen om ursäkt för detta. Det är viktigt att vi alla håller god ton mot varandra – det gäller även oss som jobbar på Krisinformation.se”. skriver kontot på en delningsbild.

– Vi har stundtals ett väldigt hårt tryck och inte sällan en hård ton mot oss i sociala medier. Folk tror inte på vad vi skriver och det kan göra vem som helst frustrerad. Kan man inte hantera det ska man dock gå ifrån och göra någonting annat men så skedde inte i det här fallet. Det är den mänskliga faktorn som ligger bakom, säger Kristian Palm, tf enhetschef för Kriskommunikation, till Resumé.

Hur många som jobbar samtidigt med Krisinformations sociala medier varierar beroende på tryck, under gårdagskvällen var det dock en redaktör på plats. Kristian Palm säger att de enligt riktlinjerna ska uttrycka sig vårdat, begripligt, trevlig och empatiskt. 

Hur bedömer du att det här påverkar förtroendet för er?

– Det är aldrig bra när det blir på det här sättet och jag misstänker folk har blivit irriterade. Å andra sidan kanske det visar att det faktiskt sitter en människa på andra ändan av de stundtals hotfulla kommentarerna. Jag hoppas folk har förståelse för att det kan gå fel.

Krisinformation har även svarat en mängd användare som kommenterat händelsen med en ursäkt. De kritiserade svaren finns dock kvar på Twitter.

– Om man tar bort svaren finns risken att det blir en debatt om mörkläggning och det vill vi undvika. Vi får stå för misstaget helt enkelt, säger Kristian Palm.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MSB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.